Wat is een ''Mason''?

Het is Engels woord en ik heb gehoord dat een aantal belangrijke mensen dus ''Masons'' zijn. Ik denk dat het iets met de Illuminatie te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (4)

Dat zijn vrijmetselaars.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is eigenlijk freemason: De vrijmetselarij of maçonnerie is een internationaal verbreide en regionaal gestructureerde broederschap van mensen die streven naar geestelijke en morele verheffing, onderlinge waardering en wederzijdse hulp. Haar leden worden vrijmetselaren (Engels: freemasons) of maçons genoemd. De vermoedelijke afkomst van deze benaming komt van het Franse woord frère-maçons (letterlijk: broeder-bouwer), wat in de Anglo-Saksische vrijmetselarij verbasterd werd tot freemason. De leden onderling spreken elkaar aan met broeder (of zuster indien in de gemengde of vrouwelijke vrijmetselarij). Het is het grootste genootschap met rituelen en is wereldwijd verspreid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijmetselarij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mason is een metselaar. Maar in deze context wordt een vrijmetselaar bedoeld, een freemason.
Het is een groep mensen (officieel alleen mannen) die wereldwijd groepen hebben opgericht (loges). Ze hebben allerlei afspraken over vriendschap en elkaar steunen.
Omdat je, voordat je toetreedt, allerlei geheime rituelen moet doorlopen, én omdat vrijmetselaars elkaar door dik en dun (horen te) steunen... dus ook als het gaat om baantjes en het verdoezelen van dingen die niet zo jofel zijn, is er een hele mythe ontstaan rond deze groep. Wat zeg ik: er zijn hele complottheorieën. Maar dat is allemaal erg overdreven. Ik vind het zelf eigenlijk nogal sneu, dat je als volwassen man zo nodig in een groepje wilt zitten met geheime handdrukken, symbolische voorwerpen en dergelijke.

Hoewel vrouwen officieel niet mee mogen doen (elke loge moet goedgekeurd worden door een soort 'opperloge') bestaan er wel OFFICIEUZE vrouwenloges.

Als je wilt weten hoe die geheime inwijding gaat, kun je die vinden in het boek Oorlog en vrede van Tolstoi. Ik heb een keer met vrijmetselaars gepraat. Ze wilden absoluut niets zeggen over die inwijding. Maar toen ik vroeg: 'Ik heb daar een beschrijving van gelezen in Oorlog en vrede, klopt die?' gaven ze schoorvoetend en chagrijnig toe dat die inderdaad klopte.

In het boek Conspiracy Theories for Dummies staat een heel verhelderend hoofdstuk over de vrijmetselarij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://1-mysteries.plazilla.com/wat-betekent-illuminatie-en-wat-is-de-betekenis-ervan-voor-de-wereld
Het is niet eens zo verkeerd gedacht te menen dat het met iiluminatie = verlichten te maken heeft. Je zult vast wel eens iets daarover hebben gelezen maar de bron waar het vandaan kwam vergeten zijn.In de Vrijmetselarij wordt nogal verheffend/verlichtend gesproken over allerlei zaken. "Deze Broederschap" zet zich nogal af tegen de "kwalijke" invloeden die geloofsrichtingen op mensen hebben. Zie de link hierboven. Hierbij voorbij gaande aan het feit dat hun verheven/verlichte denkwijze ook een soort geloof is met markante raakvlakken aan kwalijke zaken. Althans als ik bovenstaande link moet geloven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met een Mason wordt meen ik een soort hoofdman of meester bedoeld maar het kan ook een broeder zijn die na verloop van tijd bewezen heeft tot de Broederschap te kunnen worden toegelaten en is "ingewijd". Zij moeten een proeve van bekwaamheid afleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vrijmetselaar, 'mason' dus. Ik ben hoofdbestuurslid van de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden, de eeuwenoude mannenorde. Maar er is ook een vrouwenorde en een gemengde orde. Ondanks alle beweringen waren er al dertig jaar voor het vrouwenkiesrecht in Nederland vrouwelijke vrijmetselaren.

Wie zijn wij?
- Wij zijn vrijdenkers, die tolerantie hoog in het vaandel hebben.
- Wij zijn zoekers, die erkennen nooit uitgezocht zijn.

De vrijmetselarij is een genootschap van mensen die regelmatig bij elkaar komen in lokale verenigingen. Zo’n lokale vereniging wordt ‘Loge’ genoemd. De Vrijmetselarij is een genootschap waarbinnen men streeft naar geestelijke verdieping. Het heeft als doel de mens zichzelf te doen kennen en om hem of haar te bewegen zich voor een betere samenleving in te zetten. Wat die betere samenleving is mag ieder lid voor zichzelf bepalen.

De vrijmetselaar zoekt daarbij op wat mensen verbindt en tracht weg te nemen wat hen verdeelt.
De vrijmetselaar erkent
- de hoge waarde van de menselijke persoonlijkheid;
- de gelijkwaardigheid van alle mensen;
- ieders recht om zelfstandig te zoeken naar waarheid; en
- ieders verantwoordelijkheid voor zijn eigen doen en laten.

Een vrijmetselaar leert zichzelf stap voor stap kennen, door na te denken, door van gedachten te wisselen over zaken die de mens raken en door drie rituelen te ondergaan die de innerlijke groei bevorderen. De symbolische vorm van de Broederschap is die van een middeleeuws gilde, waarbinnen gewerkt wordt; gewerkt aan jezelf. De vrijmetselaarsarbeid wordt ook wel ‘maçonniek’ genoemd, naar het Franse woord ‘maçon’ voor vrijmetselaar.

De vrijmetselarij is niet opgericht om standpunten in te nemen, laat staan om daarmee naar buiten te treden. Wij komen samen om innerlijk werk te doen. Vrijmetselarij is geen boek met eenduidige antwoorden op levensvragen of maatschappelijke problemen. Die antwoorden mogen voor ieder lid verschillend zijn. Er is dus ook geen politiek standpunt van de vrijmetselarij, laat staan dat menstreeft naar macht om dat standpunt tot regeringsbeleid te maken. Alle beweringen over (de niet meer bestaande) illuminati ten spijt heeft dat dus volstrekt niets met vrijmetselarij te maken.