Hoe kan het dat stichting brein zoveel bevoegdheden heeft?

Terwijl ze geen opsporingsbevoegdheid hebben, kunnen ze toch zoveel doen. Is dit allemaal legaal wat ze doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoewel ik dit een interessante vraag vind, denk ik dat je op een eenvoudige manier achter het antwoord op de vraag kunt komen door heel simpel te googlen:

"Stichting BREIN heeft in Nederland geen strafrechtelijke opsporingsbevoegdheden. BREIN is een private handhavingsorganisatie. De Auteurswet biedt rechthebbenden en hun vertegenwoordigers verschillende middelen om juridische actie te nemen. Zo kunnen inbreukmakende goederen en productiemiddelen worden opgeëist en kunnen schadevergoedingen worden gevorderd via een civiele procedure bij de rechtbank."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hebben ze helemaal niet. Het is een gewone stichting, die niets meer of minder mag dan een andere gemiddelde stichting. Brein kan alleen vorderingen doen via de rechter.
Ze komen alleen zeer intimiderend over, daar zijn ze goed in.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Antwoordman. Wat ik me wel eens afvraag is hoe het nu precies zit met huiszoekingen en controles op bijvoorbeeld markten. Je leest vaak in nieuwsartikelen dat Brein dan met bijvoorbeeld het FIOD-ECD of de politie samenwerkt en soms kennelijk ook een te doorzoeken huis betreed samen met de politie of zo. Denk jij dat dat inderdaad zo gaat als ik het hier beschrijf? Mag een opsporiingsdienst die bijvoorbeeld je huis komt doorzoeken zomaar een vertegenwoordiger van een particuliere organisatie (woningcorporatie, Brein, energiebedrijf etc.) meenemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze huiszoekingen en opvragen van IP addressen bedoeld ik inderdaad met bevoegheden?!
AWM
14 jaar geleden
Ze werken in zoverre samen met justitie dat ze aangifte doen van vermoede overtredingen. Dat mag jij ook doen als je denkt dat je buurman wat fout doet.
Als dat leidt tot een huiszoeking, behoren ze daar m.i. niet bij te zijn, zijn daar voorbeelden van?
AWM
14 jaar geleden
@Limburg: Als Brein IP-adressen van ISP's wil hebben, moeten ze die via de rechter opeisen. Zie:
http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1247309.ece
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eens moeten zoeken, op dit moment heb ik het even niet bij de hand, maar ik lees af en toe nieuwsartikelen waar het ofwel vrij duidelijk in staat beschreven, ofwel het wordt heel duidelijk gesuggereerd. Dit is ook wat mij verbaasde, ik bedoel ik mag ook wel aangifte doen, maar op het moment dat ik met een groep agenten een gebouw van de verdachte wil betreden ben ik denk ik fout bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een voorbeeldje dat ik van de Google cache heb moeten halen, volgens mij is de site eigenlijk van Brein zelf en die beweert al heel lang een ddos aanval te ondergaan, terwijl dit volgens sommige andere bronnen grote onzin is. http://74.125.77.132/search?q=cache:WTxLaVHlCOoJ:www.anti-piracy.nl/nieuws/bericht.asp%3Fnieuwsberichtid%3D82+brein+inval&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl Hier heeft Brein assistentie verleend. Er staat niet precies in welke vorm. Vreemd overigens dat alles in beslag is genomen, deze persoon was kennelijk bezig met illegale activiteiten, maar blanco schijfjes en dergelijke mag je toch gewoon in huis hebben lijkt me. Inbeslagname is wel een middel wat gemakkelijk toegepast wordt is mijn indruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan deze link: http://www.webregio.nl/noord-kennemerland/regionaalnieuws/artikel/212603/man-vlucht-voor-politie-op-bazaar-en-sterft-aan-hartaanval-beverwijk.aspx Het was op de Beverwijkse Bazaar, in zekere zin zal dit een openbare plaats zijn, dus mag ook iemand van Brein er zo rondlopen, daarnaast vermoed ik dat de berichtgeving over dit soort zaken de situatie heel anders voorstelt dan het daadwerkelijk gegaan is, maar hier wordt Brein zelfs ten onrechte een opsporingsdienst genoemd.