Mag een gemeente kosten in rekening brengen voor een persoonlijk gesprek met de trouwambtenaar?

Wij gaan trouwen op een officiële trouwlocatie van de gemeente.
Nu gingen wij kijken wanneer een gesprek zou worden gepland met de trouwambtenaar om de ceremonie te bespreken. Nu blijkt dat dit kan, maar daar moet wel even 75 euro voor worden neergelegd?

Terwijl je al 231 euro (kosten gemeente huwelijk excl trouwboekje) en 390 euro voor de locatie aan de gemeente (terwijl het een officiële trouwlocatie is). Dus de gemeente rekent al ruim 600 euro voor het huwelijk en daar zit niet eens een persoonlijk gesprek van een uurtje bij?

Mijn vraag is nu of de gemeente dit kan doen, mogen zij hier kosten voor in rekening brengen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ka dat mogen ze waarom niet?
ronron1212
8 jaar geleden
Het gels voor de trouw locatie is toch ook het geld dat de gemeente daar aan moet verdienen voor onderhoud en beheer enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Trouwen is duur, erg duur. Als je achteraf op de perfecte dag kunt terugkijken, is het niet meer zo vreselijk. Ik vergelijk het maar met het kopen van een koelkast, voor 100euro meer krijg je een diepvrieslade erbij. Op het moment van koop is het HONDERD euro duurder, veel dus! Over een jaar is dat niet belangrijk meer, dan zou je met een lade minder te weinig vriezer ruimte hebben. Waar het om gaat is dat jullie huwelijksdag perfect moet worden, daar hoort dus zeker dit gesprek bij om de ceremonie te bespreken zodat alles foutloos en naar jullie wens gaat. Of het mag, vast wel. http://www.rotterdam.nl/Clusters/Dienstverlening/Documenten%202015/Prijslijst%20huwelijk%20en%20geregistreerd%20partnerschap.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ha ha, @Jodokus, ik denk precies andersom, en zou het vergelijken met het kopen van dingen van een A-merk versus een gewoon merk: Je betaalt voor de opsmuk (vooral reclame-uitgaven), terwijl het andere product vaak kwalitatief minstens net zo goed is. Het verschil zit hem denk ik in de waarde die je hecht aan de rol van de trouwambtenaar. Persoonlijk, maar dit is gewoon mijn eigen mening en hoeft niet op te gaan voor de VS- vind ik het praatje van een trouwambtenaar meestal op z'n best zouteloos en op z'n slechtst een beetje misplaatst. Ik zou er zelf voor kiezen om alleen de formele trouwgelofte te laten afnemen door de ambtenaar. Als er wat persoonlijks gezegd moet worden, lijkt me dat het bruidspaar zelf of evt. een naaste de aangewezen personen zijn om dit te doen, en niet een trouwambtenaar die de mensen niet/nauwelijks kent.

Antwoorden (1)

Allereerst gelukgewenst met jullie voorgenomen huwelijk!

Elke gemeente zal logischerwijs kosten in rekening (moeten) brengen voor een gesprek met de trouwambtenaar. Bij de ene gemeente zal dit bedrag inbegrepen zijn in de huwelijkskosten, bij de andere gemeente niet. Dit heeft als voordeel dat je je huwelijk goedkoper kunt maken door van dit gesprek af te zien.
SimonV