Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je harder gaat rijden (met iets dat uitlaatgassen uistoot) is het dan zo dat je meer of minder uitlaatgassen uitstoot?

Is het voordelig om zoals ons kabinet nu wil harder (130km/h) te gaan rijden en stoot je dan minder of meer uitlaatgassen uit en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Meer lijkt me, je maakt meer toeren op de motor namelijk met een hogere snelheid in dezelfde versnelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motoren zijn veel schoner dan voorheen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft er niets mee te maken, al zijn ze schoner. Als je met meer toeren rijdt verbruik je gewoon meer brandstof. Of je nou een schone motor hebt of niet. Misschien schoner, niet goedkoper:)
Hoe harder een voertuig rijdt, hoe meer weerstand van de lucht het moet weerstaan. Harder rijden wil dus zeggen meer brandstof verbruiken en dus ook meer uitstoot. Dit rechtse kabinet heeft niet zo veel met natuur en milieu en ook over de gezondheid van de burger liggen ze niet echt wakker. Meer brandstofverbruik betekent ook meer liters tanken en dus meer belastingopbrengsten. En dat is voor Rutte het enige dat telt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harder rijden is altijd energie toevoeren. Hoe harder, hoe meer energie.
En CO2 uitstoot is recht evenredig met brandstofverbruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Milieudefensie' zegt méér!
Volgens hen veroorzaakt de verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 km per uur voor 10 procent meer CO2-uitstoot. Op termijn neemt de totale CO2-uitstoot van Nederland met 2,5 procent toe (bron: CE Delft). Ook stijgt de luchtvervuiling door een verhoogde uitstoot van stikstofdioxide en neemt de geluidsoverlast toe....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harder rijden geeft meer weerstand. De luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Van 120 naar 130 komt er dus 17% luchtweerstand bij (denk nu eens aan de HSL!). Ook de rolweerstand neemt toe. Per uur gaan voertuigen dus aanzienlijk meer verbruiken, maar dus ook per kilometer. Daarbij slijten banden en remmen harder en zijn ongelukken ernstiger (ook als het niet jouw schuld is). Met dat alles neemt de verbrandingsefficiency van de meeste auto's af bij hogere snelheid omdat ze zijn ontworpen voor een lagere cruise-snelheid. Het zou me niet verbazen als de gemiddelde auto per kilometer 20% meer zou verbruiken bij 130 km/h dan bij 120 km/h. Maar gemiddeld 10% meer lijkt me een erg hoge schatting omdat de meeste brandstof op andere wegen wordt verbruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding