zijn er allochtone mensen die op de PVV stemmen?

mensen niet van nederlandse afkomst en niet moslims en andere landen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

"Strengere migratiewetgeving is een belangrijk punt voor de Partij voor de Vrijheid (PVV). Toch stemden relatief veel Nederlandse Hindoestaanse Surinamers in 2010 op de PVV. " http://www.waterkant.net/suriname/2012/08/30/vu-student-onderzoekt-waarom-hindoestanen-op-de-pvv-stemmen/

Zomaar iets wat ik vond maar over het algemeen stemmen er geen allochtonen op de PVV, zie: http://www.republiekallochtonie.nl/wie-stemmen-er-pvv-ewoud-butter

Toegevoegd na 3 minuten:
Succes en hindoe-nationalisme zijn voor Surinaamse Hindostanen in Nederland de belangrijkste redenen om op de PVV te stemmen. Dat blijkt uit onderzoek van de Surinaams-Hindostaanse antropoloog Shashi Roopram aan de VU in Amsterdam. Hij interviewde tientallen Hindostanen in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam.

Opmerkelijk is dat Hindostaanse moslims die PVV stemmen zich niet aangesproken voelen als Wilders zijn anti-islamstandpunt uitdraagt. "Zij zeggen dat het niet over hen gaat, maar over de Turken en Marokkanen", zegt de onderzoeker.

Hindostaanse PVV-stemmers trekken zich op aan hun groepsidentiteit, zegt Roopram. "Ze zeggen dat de Hindostaanse gemeenschap succesvol is. Hindostanen vallen niet negatief op, veroorzaken nauwelijks overlast en werken hard. Ook voelt een aantal zichzelf Nederlander en geen buitenlander, vanwege de koloniale link tussen Suriname en Nederland. Wilders bevestigt het wereldbeeld van de Hindostanen over bijvoorbeeld immigratie. Ook al zijn ze zelf of hun ouders gemigreerd en zijn ze zelf niet zo succesvol, dat beeld van succes houden ze graag vast."

De mensen die zich verlaten op dat 'succesverhaal' hebben volgens Roopram niets met het anti-islamstandpunt van de PVV. "Die dat wel hebben, zijn de hindoes die zich beroepen op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden. Dat beeld is overigens imaginair, want zelf hebben de stemmers nooit moslimonderdrukking meegemaakt."

Die groep PVV-stemmers die hij heeft gesproken, bestaat uit hoogopgeleiden, laaggeschoolden, studenten, ondernemers, werkenden, werklozen, jong en oud. "Daaruit blijkt dat hun keuze voor de PVV niets te maken heeft met sociale klasse, opleiding, buurt, geslacht of leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt ook de zgn. westerse allochtonen die niet aangesproken worden door de PVV. Feitelijk is immers iedereen waarvan één van de ouders in het buitenland geboren is, een allochtoon.

En inderdaad een groot deel van de Hindoestaanse bevolking, al zijn die ideeën gebaseerd op kortzichtigheid en naïviteit aangezien ze buiten de randstad vaak niet eens het verschik zien tussen een Hindoestaan of Marokkaan, of überhaupt de interesse in het verschil hebben wanneer ze een verschil tussen (niet-westerse) allochtonen en autochtonen willen duiden.

Maar goed de vraag is natuurlijk 'wat is veel?' Dat een degelijk deel van bijv. de Hindoestaanse bevolking (en misschien andere groepen) op de PVV stemt wil niet zeggen dat je kan spreken van 'veel allochtonen' Dat hangt immers af van hoe groot die groep is tov derest van de PVV-stemmers en bij welk percentage jij de norm legt voor de noemer 'veel'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus mensen buiten de randstad zijn dom?
dan zal jij wel uit de randstad komen met je "slimme"opmerking !