Is er een grote kans op oorlog over het raketschild?

Ik ben hier bang voor. Dat Rusland en VS oorlog gaan voeren en dat de wereld dan door de kernwapens wordt vernietigd.

Beetje overdreven, maar het komt er wel op neer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Rusland en Amerika hebben bij een oorlog meer te verliezen dan te winnen, en dat weten ze beiden.
De kans is groter dat er oorlog uitbreekt in het Midden-oosten, waarbij Rusland en Amerika op de achtergrond ieder een partij steunen. Kunnen ze gelijk hun nieuwe wapens uitproberen. Maar ook daarin zijn ze niet meer zo fanatiek als pakweg 20 of 30 jaar geleden, toen kapitalisme en communisme twee recht tegenover elkaar staande ideologieen waren.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de kans hierop klein is, aangezien allebei de landen een goede reputatie willen hooghouden. De twee landen hebben een groot arsenaal aan wapens en dergelijke, maar als ze deze zouden gebruiken, zouden vele organisaties het contact verbreken.

Over het deel van de wereld die vernietigd word, dat zal niet gauw gebeuren. Natuurlijk moet het sowieso niet gebeuren maar lang niet alle delen van de wereld worden dan bloot gesteld aan teveel radio-actieve straling. Grote delen zullen onbewoonbaar worden als er een x-aantal replica's van de tsar bomba worden gedropt. Maar ik denk persoonlijk dat het niet zo ver komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik hoef er niet voor te trillen, wat ik nu om de onbreschrijfelijk domme reden doe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet! En de mens zal hierdoor niet uitsterven hoor, daar zijn we niet dichtbevolkt genoeg voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt.
toch is het niet helemaal waar wat twee bovenstaande antwoorden suggereren. De Oorlog in Georgie zorgde ervoor dat Rusland en Amerika sinds de koude oorlog niet meer zo dicht bij een oorlog zijn geweest. Amerika erkende Kosovo als een soevereine staat en dat zorgde voor veel boosheid bij de russische regering omdat dit een afvallig deel was van de voormalig Sovjet-Unie. Deze actie van de VS maakte de weg vrij voor Georgie om zich "agressief" op te stellen tegenover Rusland wat ervoor zorgde dat Rusland Georgie binnenviel. Dit resulteert natuurlijk niet in een kernoorlog, maar geeft wel aan dat beide landen constant bezig zijn overal invloed op uit te oefenen om hun machtsbasis te vergroten. De VS hebben dit het ergste naar mijn mening. Het daarom ook goed dat de machtsbasis verschuift naar Azie en Zuid-Amerika omdat dit meer evenwicht geeft in de wereld. Over het raketschild: Er was bijna een akkoord destijds tussen Bush en Poetin, maar Poetin wilde dat de VS twee militaire basissen in Polen zou sluiten en hiermee ging de VS niet mee akkoord. Dit kan erop duiden dat de VS hele andere belangen bij het schild hebben dan dat ze eigenlijk beweren (raketten Iran). Zolang landen gewoon met elkaar blijven praten is er weinig aan de hand en op dit moment is dat ook zo gelukkig!