Wanneer zorgt inflatie voor de afbouw van staatsschulden?

Hyperinflatie wordt vaak als middel ingezet om staatsschulden af te bouwen vóór de geldzuivering.
Hoe werkt het mechanisme precies?
Ik bedoel een centrale bank kan ja ook gewoon de geldmassa verhogen, zónder dat de staatsschuld kleiner wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Daar zit hem de kneep: als de centrale bank het nieuwe geld in de markt brengt heeft de staat geen voordeel.
Als de staat het geld creëert kunnen ze er de staatsschuld mee afbetalen, ten koste van inflatie.
Het hoeft geen hyperinflatie te zijn: als de schuld met zo'n 50% afgelost wordt levert dan minder dan 10% inflatie op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunnen de afzonderlijke EU-staten theoretisch nu nog zelf geld creëren, mochten ze dat willen?
Op moment dat je de geld hoeveelheid , vergroot (evt enorm) dan ontstaat vanzelf dat groepen mensen , bedrijven , de overheid meer geld hebben , en dat bijv goederen of onroerendgoedmarkt niet mee vergroot , stijgt vanzelf de prijs , (meer kopers , met geld stuwen de prijs op ) Het geld wordt minder waard , (lonen en prijzen stijgen dan enorm ) en in voer van buiten de valuta gebieden , zoals grondstoffen , energie , stijgen ook dus . Omdat er in bijv dollars moet worden afgerekend . Oude schulden gemaakt in de tijd dat geld meer waarde had worden dan relatief minder hoog , om dat nog een fractie kan zijn Vd oude waarde (relatief dan) . Het kan als mogelijke oplossing (mis) bruikt worden . Maar het proces kan vreselijk uit de hand lopen (zie Weimar republiek) . Daar om is Duitsland zo tegen verruimen Vd euro hoeveelheid . Oud trauma :) . Maar de oplossing is voor Frankrijk , en andere euro landen minder een probleem . Mij lijkt dat ze dit een makkelijke manier vinden , en dat het gaat gebeuren .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hyperinflatie is niet de reden, de oorzaak, maar het gevolg. Als de overheid zelf geld gaat drukken om zijn schulden af te lossen, is er dus steeds meer geld zonder dat daar goederen of diensten tegenover staan. Het geld wordt dan vanzelf minder waard.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft niet per se geld te drukken. Je kunt ook gewoon aansturen op inflatie op andere manieren en zo de schuld in waarde verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarmee is het dus een middel, geen gevolg.
Beste mban,

De inflatie zelf zorgt ervoor dat de schuld minder waard wordt. De schuld wordt dus niet verlaagd in bedrag, maar het bedrag is minder waard. Als je geld hebt, baal je van inflatie omdat je geld minder waard wordt. Maar als je schuld hebt, dan wordt je schuld minder waard en... dat klinkt goed!

Tevens is de inflatie gunstig voor de export, na hyperinflatie van bv de euro, kan een Rus heel goedkoop onze kaas kopen. Hij hoeft nog maar weinig roebels neer te leggen voor een dik pak euros om hier kaas te halen.

Of, als de Rus in roebels betaalt, wissel je ze zelf even om voor dat dikke pak euros... en los je je schuld af.

Of bijvoorbeeld, je hoeft nog maar 1 brood te verkopen om je schuld af te lossen in plaats van 2. Je krijgt immers minder brood voor je euro en dus meer euro voor je brood...