Welke gegevens zijn nodig bij het opstellen van een petitie?

Ik ben een petitie aan het opstellen tegen een wijziging binnen de gemeente. Welke informatie moeten de ondertekenaars in elk geval opgeven om als een serieuze petitie gezien te worden?

Naam, woonplaats, handtekening?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Bedenk een naam voor de petitie. Omschrijf kort en bondig wat het probleem en verzoek is. Aan wie richt u de petitie: Burgemeester en wethouders, bijvoorbeeld. Wie tekenen de brief mee.
Zie voor meer tips en voorbeelden bijgaande links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de voorbeelden in vorige antwoord zijn duidelijk. Richt de brief wel aan: het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van de gemeente...... Vermeld ook de termijn waarbinnen je antwoord wilt ontvangen. Je weet dan zeker dat de brief behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ik plotseling werd weggeroepen is er iets misgegaan met mijn bericht waardoor het moderatie-team mij straf gaf. Jammer dan, maar het gaat me toch niet om de punten.
Hierbij mijn antwoord in de vorm van een soort voorbeeld ter inspiratie:

Reutelfleut, 15 oktober 2012

Aan B&W van Reutelfleut,

Wij, van de groep „Leefbaar nu; maar ook straks!“ uit de Schildersbuurt (bedenk een petitienaam),
constateren (omschrijf probleem) dat de Gemeente het bestemmingsplan van de oude vuilnisbelt wilt gaan wijzigen in bouwgrond met het plan om hierop een asielzoekerscentrum te bouwen
Gezien de chemische lozingen van de Printfabriek die daar heeft plaatsgevonden (zie bijgevoegde bewijsstukken en oude krantenberichten hieromtrent) lijkt dit voor alle ondergetekenden een onzinnig en asociaal idee.

Wij verzoeken daarom spoedig als mogelijk met deze ideeën te stoppen omdat:
1) Je zet toch geen mensen weg op een gifbelt en...
2) een asielcenter nog geen 500 meter van de peuterspeelzaal en kinderboerderij is daar echt niet de geschikte plek daarvoor.

Wij zien de oplossing meer zitten in het afgelegen leegstaande nonnenklooster dat na enkele aanpassingen niet alleen goedkoper is, maar ook de asielzoekers ook fijn kunnen ontspannen in de bijgelegen grote tuin.
Een de oude vuilnisbelt ...?
Daar groeien nu al plantjes op waarvan we dachten dat ze verdwenen waren.
Laat deze met rust en zie wat voor schoons de natuur ons over enkele jaren zal schenken.
Wilde anemoontjes, viooltjes, margrieten, klaprozen, grasklokje, jacobskruid, slangenkruid, st-janskruid, boterbloem, hondsdraf enz. Laat ons verrassen.
Laat de leraren daar dan maar eens met de schoolgaande kinderen gaan kijken. Geen plaatjes, geen computer, maar echt puur natuur op zijn mooist!

Genoeg argumenten om de belt de belt laten wezen.

Bijgevoegd vindt u de handtekeningen van de groep „Leefbaar nu; maar ook straks!“
Ook kunt u altijd de petitievoerder met name ............ bereiken op:
Telefoonnr: ........... e-mail: ........ postadres: .........

DIT IS MAAR EEN IDEE!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar waar is dan het antwoord op de vraag? Dat geef je niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was toch welke gegevens ze nodig hebben bij het opstellen van de petitie? Met daarna de info waar ze als een serieuze petitie aan zouden moeten voldoen.
Aangezien hun probleem of gegevens niet bekend zijn (zoals meestal met die vragen) kan ik alleen maar zeggen dat elk gegeven om een andere benadering vraagt.
Tenminste qua formulering of aanpak waarvan ik dacht dat dit hun probleem was. Afhankelijk van het probleem of verzoek kun je het een in drie regels duidelijk maken als iedereen al snapt waarover het gaat, en anders is het alleen mogelijk dat je met een aangekaart probleem zoveel als mogelijk, duidelijk in de zo korst als mogelijke zinnen, zegt wat je te vertellen hebt. Als persoonlijke groep mensen hoef je niet zo bang te zijn om op te komen voor de sociale gevoelens of op andere onrechtmatige omstandigheden met goede redenen te ageren. Je moet het gewoon doen! Ik gaf alleen een voorbeeld waarbij zij hun probleem kunnen aanpassen en/of bewerken naargelang er wat bij hun speelt. Een standaard-formulier in dit geval bestaat niet; wel een duidelijke formulering met wat hun bezighoud.
Vandaar mijn fictieve opzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kortst als mogelijke zinnen