Het gaat toch goed met de Europese economie, hoe kan het dan nog slecht gaan met de euro?

http://www.nu.nl/economie/2347714/euro-overleeft-misschien-niet.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De koers van de euro (hoe die in het journaal wordt weergegeven) staat altijd in relatie tot de dollar. An sich zegt die koers dus weinig, totdat je het daarmee gaat vergelijken. De euro koers staat altijd nog hoger dan waar hij mee begon (onder de 1 dollar).
Als de Amerikaanse economie meer positieve signalen afgeeft dan de Europese economie, zal de waarde van de euro ten opzichte van de dollar dalen. Andersom: als de Europese economie een sneller herstel, meer positieve impulsen etc laat zien, zal de euro stijgen ten opzichte van de dollar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even over dat artikeltje... Extra risico zijn de Europese landen die het herstel naar beneden kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld Spanje, Griekenland etc, omdat de landen die het economisch wat beter doen (zoals Nederland) het verschil recht moeten breien. Denk aan de steun die verschillende landen aan Griekenland hebben moeten geven.
Misschien dat enkele Europese landen aan voorzichtig herstel begonnen zijn, maar breed genomen (over heel Europa/eurozone) is dat wellicht nog zeer mager tot nihil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat niet slecht met de euro... In de EU, en zeker in Nederland, hebben we 't veel beter dan in het grootste deel van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat nog steeds NIET goed met de Europese economie Deze wordt op dit moment zwaar gesubsidieerd door overheidsgeld. En het is een klein wonder dat de euro daar niet meer onder lijd.