Hoeveel bijstandsmoeders zijn er in Nederland en hoeveel hebben 1, 2 of meer kinderen? Hoeveel bijstandsmoeders ontvangen geen alimentatie?

Mijn interesse gaat uit naar dit continue terugkerende politiek paradepaardje van socialistische politieke partijen in Nederland. Daargelaten dat het uiteraard goed is om het goed te regelen voor de bijstandsmoeder. Het wordt iedere keer behandeld als een speciale groep. Het is echter telkens onduidelijk hoeveel bijstandsmoeders er zijn, wat de verdeling is mbt hoeveel kinderen deze groep heeft, en hoeveel de gemiddelde additionele ontvangen alimentatie mogelijk kan zijn voor deze bijstandsmoeder. Disclaimer: Dit is een interessevraag, geen politiek gekleurde vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die cijfers zijn niet makkelijk te vinden, hoogtuit voor het totaal aan mensen met een bijstandsuitkering (CBS / Statline) , en dat ze als speciale groep behandeld worden is eigenlijk niet helemaal terecht. Als er één discussie zou moeten zijn , is het of ze wel genoeg krijgen, en er niet teveel anderen onterecht uit overheidsgelden putten. Opmerkelijk vind ik bijvoorbeeld het feit dat - al meer dan 25 jaar lang - het totale bedrag dat wordt uitgegeven aan bijstand en AOW, vele malen lager (!!!!) is dan het totale bedrag dat wordt verspild in de verkapte uitkering die "huursubsidie" heet.

Antwoorden (1)

Hier een aantal cijfers over 2010. Recentere cijfers niet kunnen vinden.

Medio 2010 zijn circa 75 700 alleenstaande ouders, met kinderen onder de 18 jaar, afhankelijk van een bijstandsuitkering. Dit is 24% van alle alleenstaande ouders en 25% van het totaal aantal mensen met een bijstandsuitkering. Van de alleenstaande ouders met een bijstandsuitkering is 95% vrouw. Van de groep alleenstaande ouders in de bijstand heeft 71% van de alleenstaande ouders een kind jonger dan 12 jaar en 32% een kind jonger dan 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een interessant antwoord. Nu ben ik nog op zoek wat het percentage is van deze alleenstaande ouders welke nog alimentatie ontvangen...dat zal waarschijnlijk onmogelijk te vinden zijn, maar is wel relevant voor de discussie. Aangezien dit buiten de discussie wordt gehouden door politieke partijen. Bedankt @hoofddorp