Omdat ze daar niet zitten om hun ideeen begrijpelijk te maken voor het volk, maar om het land te regeren.

Vereenvoudigd taalgebruik heeft als gevolg dat het niet specifiek genoeg is, en er geen ruimte voor nuancering is.
De dingen waar zij over spreken zijn nou eenmaal te complex om te bespreken in jip en janneketaal.

Net zoals twee deskundigen die met elkaar discussieren over een onderwerp waar ze beiden in gespecialiseerd zijn, die gebruiken uiteraard veel jargon, omdat ze dan veel meer de diepte in kunnen met hun gesprek. Als zij in jip en janneketaal zouden moeten spreken, zou dat zeer ten koste gaan van de waarde van hun gesprek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik ben bang dat zij die taal niet spreken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dan echt iedereen ze dan zou begrijpen Pinkeltje. Da's lastig regeren......

Toegevoegd na 1 minuut:
Replay: Omdat dan echt iedereen ze zou begrijpen Pinkeltje. Da’s lastig regeren…...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat voor sommige dingen het makkelijker is om bepaalde woorden te gebruiken en het vaak te lang zou duren is om bij ieder moeilijk woord precies uit te leggen wat zij bedoelen.
Bij al het werk bestaan bepaalde woorden, die begrijpelijk zijn voor iedereen die daarmee werkt maar vaak voor anderen lastig te begrijpen zijn.

Aan de andere kant gebruiken politici en ook zeker ambtenaren vaak een wollig taalgebruik, daar bedoel ik mee dat ze met heel veel woorden zeggen wat ze willen zeggen, terwijl dat vaak eigenlijk wel veel makkelijker kan. Dit maakt het voor de gewone man ook vaak nog lastiger te begrijpen, omdat wollig taalgebruik vaak ook als vaag wordt gezien. Dit doen ze omdat iedereen het doet en ze denken dat het hoort, maar ook omdat ze vaak niet duidelijk kunnen zijn omdat een bepaald onderwerp niet zo makkelijk is dat een simpel antwoord genoeg zou zijn.

Ik denk ook dat als politici met elkaar praten het handig is dat zij hun eigen taal blijven gebruiken, maar dat het beter zou zijn als ze in debatten, zoals in de aflopen weken, meer taalgebruik zouden hanteren dat voor iedereen te begrijpen is. Ik zie ook wel dat een paar lijsttrekkers dit proberen, maar dat dat soms nog wel erg moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat niemand ze dan nog begrijpt. Zoals: jongens we gaan de kleine man een oor aannaaien. Of: sorry, ik moet even naar de WC, Job kan jij mij verhaal even afmaken. Potverdomme, dat ga je me niet flikken, Mark. Gert, kan jij er even niet zorgen dat Femke haar bek houdt, ik heb genoeg van dat wijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dat is geen Jip en Janneke taal, dat is Henk en Ingrid jargon!
Omdat Jip en Janneke taal niet toereikend is om de complexiteit van de politieke realiteit in uit te drukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Jip en Janneke taal: Omdat de problemen die de baas van het land moet oplossen niet in kleine woordjes passen.
rose
13 jaar geleden
Omdat Jip en Janneke taal ook niet op de Hogeschool en universiteit wordt gesproken...

Het leven is geven en nemen.