Heeft een voorzitter van de tweede kamer daar ook een zetel + stemrecht ?

De tweede kamerleden kiezen uit hun midden een voorzitter. Geeft die daarmee dan zijn/haar stemrecht op, of wordt de verloren zetel weer aangevuld door een ander lid uit de partij waarvan de voorzitter afkomstig is ?

Wanneer zo'n voorzitter dan eventueel de zetel en het stemrecht opgeeft, dan maakt deze toch eigenlijk ook geen deel meer uit van de tweede kamer zelf en had je feitelijk ook gewoon iemand van buiten kunnen nemen.

Hoe zit dat nou ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Zoals anderen ook al hebben aangegeven, behoudt de voorzitter zijn zetel en zijn stemrecht. Tijdens debatten zal er dus ook altijd een stoel van de 150 leeg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De voorzitter heeft geen stemrecht en op de plaats die de voorzitter eventueel vrij geeft komt een ander te zitten van de partij die de voorzitterzetel opvult.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het is de regel dat het een kamerlid is en daarom wordt er een uit hun midden gekozen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de vraag gaat verder. Hoe zit het dan met iemand uit hun midden kiezen. De voorzitter is na haar verkiezing feitelijk geen kamerlid meer. Dan had je om te beginnen toch al een veel grotere groep kunnen gebruiken om uit te kiezen. Wie weet is er wel een gewone burger veel geschikter...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek je jezelf niet heel erg tegen met je aanvulling? Misschien moet je toch je bronnen nog eens raadplegen.
ronron1212
11 jaar geleden
o ja geen stem recht maar wel een lid
Ja, de voorzitter is en blijft een lid van de Tweede Kamer. Zij of hij heeft dus ook gewoon stemrecht. Meestal zal je hier weinig van merken want de voorzitter zal met de fractie meestemmen.

Dat betekent ook dat de voorzitter ook een 'gewone' zetel heeft in de kamer. Ik had daar graag naar gelinkt, maar helaas is de pagina op de website van de tweede kamer offline. Ze zullen het wel aan het bijwerken zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk! +1
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal is een van de 150 leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en is verkozen om de vergaderingen van de Tweede Kamer te leiden. Tevens is hij of zij voorzitter van het Presidium van de Tweede Kamer en de Commissie voor de Werkwijze.

Net als alle andere leden van de Tweede Kamer neemt ook de voorzitter deel in de stemmingen van de Kamer.