Waarom moet je in Amerika geboren zijn om president te mogen worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik dacht dat Hawaii niet bij Amerika hoorde :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niet :D toch bedankt voor de reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
=)

Het beste antwoord

De regel is dat je geboren moet zijn als Amerikaan. Dat is wat anders dan in de VS geboren zijn. Iemand kan al bij de geboorte Amerikaan zijn zonder in de VS geboren te zijn. Het zou ook vrij belachelijk zijn als je in je eigen land gediscrimineerd wordt omdat je toevallig geboren bent terwijl je ouders op vakantie of zakenreis waren oid. De Vs doen overigens minder moeilijk dan Nederland als het gaat om geboortenationaliteit.

Het gaat er voornamelijk om dat je niet Amerikaan bent geworden door naturalisatie. Het is geen ongewone regel overigens.

De meeste mensen vinden nog altijd dat een land bestuurd hoort te worden door de eigen bevolking en niet door buitenlanders. Genaturaliseerde inwoners worden toch vaak nog als buitenlander gezien. Voor de meeste bestuurslagen is dat minder belangrijk maar daar het staatshoofd toch het land als geheel moet vertegenwoordigen wil men echt iedere schijn van belangenverstrengeling vermijden. Daarbij stamt de regel uit een tijd dat de VS een heel wat minder sterke natie was en de VS heeft altijd forse instroom (en doorstroom) van immigranten gehad. Een genaturaliseerd iemand staatshoofd laten worden geeft het risico dat iemand pas een paar jaar in het land woont en al president kan worden. Dit kan voro belangenverstrengeling en controverse zorgen. Voor een congreslid dat 1 stem uit een paar honderd voorstelt is dat niet zo'n ramp maar bij je staatshoofd is dat een ander verhaal.

Stel je eens voor dat in de koude oorlog de USSR een KGB agent had laten naturaliseren en die het tot president had kunnen schoppen. De Amerikaanse president doet weinig onder voor een monarch wat betreft bevoegdheden en de Amerikanen willen echt zeker weten dat degene in het witte huis 100% voor de belangen van de VS gaat en niet nog een bepaald verlangen naar huis heeft oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is inderdaad een eis, als je president van de VS wil worden. Deze eis is in de grondwet vastgelegd, men noemt het daar "natural-born". Dat is een beetje vage term, maar het wordt in de praktijk uitgelegd dat een president van de VS in de VS zelf geboren moet zijn.
Waarom dat zo is? Dat zal te maken hebben met het geloof van de Amerikanen in zichzelf. Het zal in de grondwet vastgelegd zijn, om te voorkomen dat personen uit buiten de VS president zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zo besloten toen de grondwet werd opgesteld:

"No person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any Person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty-five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States."

Read more: http://wiki.answers.com/Q/Can_you_be_president_if_you_were_not_born_in_America#ixzz1KjOSOYz4

Overigens: Een van je ouders moet amerikaans zijn geweest toen je geboren werd, jij zelf mag best in Afrika geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat die andere gast zegt klopt niet hawii is van Amerika
En het is inderdaad zo dat een Amerikaan een Amerikaanse president kan worden en geen nederlander of Rus of andere landen
Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk kun je die vraag beantwoorden met een tegenvraag: waarom moet je afstammeling zijn van Koningin Juliana om Koning van Nederland te mogen zijn, zoals het Statuut van het Koninkrijk stelt?

Het is dus gewoon vastgesteld.