Kun je iets doen tegen een rechter die partijdig is?

Laats had ik een zitting waarbij de rechter ( vrouwelijk ) bij de eerste zin al partijdig bleek te zijn. Dit mag volgens de wet niet maar mijn advocaat en ik de indruk dat deze ( jonge ) vrouwelijk rechter even haar spierballen wilde laten zien.
Ook was mijn advocaat van mening, dat zij niets van de wet begreep en dat zij mijn advocaat meteen op het beklaagdebankje zette en nee zeg nu niet dat hij dat wel verdiend zou hebben, hij heeft volges de letter der wet gehandeld.

Nu komt er nog een tweede zitting over een andere zaak ( die wel indirect verband houd met de eerste ) krijg je dan vanzelfsprekend met dezelfde rechter te maken of kan dat ook een andere zijn?
Kan dit nu even niet aan mijn advocaat vragen want die is nu met vakantie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Woordje vergeten.
Mijn advocaat en ik KREGEN de indruk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In principe zou een rechter niet partijdig mogen zijn, maar helaas heb ik (en velen met mij) een andere indruk. Als je het niet eens bent met de uitspraak kan je in beroep gaan. De kans is klein dat je diezelfde treft. Overigens kan het zelfs zo zijn dat de uitspraak van de 1e rechtszaak niet eens door diezelfde rechter wordt gedaan. Dat hebben wij mee gemaakt in een bezoekregeling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt een rechter wraken. Je advocaat weet het beste welke procedure je daarvoor moet volgen.

Als je niet kunt wraken en de rechter de wet niet begrijpt, is het aan de advocaat een goed pleidooi te houden. Helpt dat niet, en komt er een onterechte uitspraak, dan kun je in beroep gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kende ik nog niet. +1 http://nl.wikipedia.org/wiki/Wraken
Je kan in hoger beroep gaan, dan zal je niet dezelfde rechter omdat je naar een andere (hogere) rechtbank gaat.

Als dat niet lukt en je vindt dat het recht niet goed is toegepast, kan je nog in cassatie gaan. Cassatie gaat niet in op de feiten, maar op de TOEPASSING van het recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het je eigen rechtzaak betreft ben je misschien geneigd de rechter van partijdigheid te beschuldigen,als ze niet in jouw voordeel beslist. Verder kan er moeilijk een oordeel gegeven worden,zolang er voor mij(ons) niets inhoudelijks over deze zaak bekend is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heet het wraken van een rechter. Je advocaat kan daar alles over vertellen. Ik zou met hem/haar dit bespreken over deze mogelijkheid.