Ja dat kunnen ze wel doen, maar met mate, anders rijst de inflatie (= vermindering van de waarde van het geld) de pan uit en kost een brood straks 40.000 euro.
Vroeger (nog niet eens zo lang geleden), moest het tegonoer de waarde van het geld dat in omloop was in een (beschaafd) land de zelfde waarde in goud aanwezig zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
het tegonoer = er tegenover. Sorry ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat als een brood niet 40.000 euro kost? Wat als we heel veel geld bijdrukken en door de wet vastleggen dat prijzen absoluut niet mee mogen stijgen? Wat dan?
Antoni
3 jaar geleden
@johnnie, wat je voorstelt is onmogelijk. Het economisch systeem werkt nu eenmaal zoals de antwoordgever het beschrijft. Dat kan je niet zo maar door een wet voorkomen. Het geld zou nepgeld worden.

Andere antwoorden (10)

Dat doen ze al... Maak je geen zorgen, alleen doen ze dat nu weer niet op zulk een grote schaal als de Amerikanen... Ze doen het zo dat het niet ruikt en niet stinkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pecunia non olet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slaat helemaal nergens op, Xinix!
Valt me een beetje van je tegen hoor!
Je komt soms zo gaaf en sterk uit de hoek.
Sla dit soort vragen dan gewoon ff over joh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Skusme, ik erger mij soms mateloos aan XiniX zijn onzin, jammer genoeg (voor de mensheid) behoort dit antwoord niet tot de afdeling 'onzin', maar tot de stapel 'realiteit'. Als je de geschiedenis van de eerste als de tweede wereldoorlog wat grondiger bekijkt, dan zie je dat die oorlogen onderandere gefinancierd zijn door het drukken van geld.
De meeste van de presidenten van Amerika tot vandaag zijn 'schuldig' bevonden aan het drukken van geld. Weinigen hebben er zich niet aan gewaagd. Ten andere geld wordt voortdurend gedrukt. Dit is 'legaal', het enige wat banken doen is de groei controleren:
Bijvoorbeeld: als jij een lening maakt bij een bank, dan wordt dit geld uit het niets gecreëerd.
De gedachte dat jij geld krijgt van iemand anders is niet meer dan een naïeve gedachte die niets met de werkelijkheid te maken heeft (bronnen: elk basis economie boek, wikipedia of documentaires zoals 'money as debt'). Een 'bubbel die barst' of een economische crisis kan niet bestaan, zonder dat er meer geld gecreëerd wordt, dan er is. Ik kan iedereen aanraden om zich te scholen op dit vlak.
dat is hoe bananenrepublieken problemen oplossen, omdat geld dan op een gegeven moment niks meer waard is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die IVV;

Dat is exact de methode die een aantal regeringen (die van Bush met name) gebruikten om economische tegenslag te bezweren. Het resultaat is bekend....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan krijg je op den duur dit:
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Dat doen ze in bijvoorbeeld Zimbabwe. Probleem is dat de prijzen zo'n beetje per minuut stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders krijgen we het zelfde als in Turkije, daar pinde ik een paar jaar geleden 50 miljoen per keer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet voor alle geld de tegenwaarde in goud aanwezig zijn. Maar naar ik heb begrepen is dat principe reeds lang verlaten,maar men wil er toch wel enigszins inde handen houden en dus niet zo maar ongelimiteerd geld gaan drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze dus wel en sterker nog dat hebben ze nog gedelegeerd ook aan a klasse banken. Als een bank bijvoorbeeld 5.000.000 in kas heeft mag ze 20.000.000 giraal geld genereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtige vraag!

Je antwoord vind je hier in woord en beeld:

http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8

-

Kort door de bocht:
De daad van geld te gaan lenen is gelijk aan geld drukken.
Veel mensen denken dat ze geld van een andere persoon krijgen of geld krijgen die komt van goud... een logische gedachte, maar tegelijk ook een onjuiste gedachte, met verstrekkende gevolgen die zich vandaag in de economie laten gelden, tot kost van de mensen die jij liefhebt.

Dat er zoveel minne'tjes uitgedeeld worden aan de mensen die dat naar voor brengen, jaagt mij de schrik in het hart en toont ook meteen hoeveel mensen nog in deze illusie geloven.
Begrijpelijk: dat wij geld lenen die niet bestaat, om dan te moeten gaan werken, om een bank het geld te betalen dat zij nooit hadden, lijkt te absurd om waar te zijn... dat belet echter niet dat het waar is.

Een simpele gedachte kan dit duidelijk maken: De middenstand en arbeiders bouwen het meeste van de infrastructuur die wij vandaag hebben... en toch bezit deze midden en lage klasse grof gerekend 10% van alles wat er is... hoe kan dat, als zij al het werk leveren en 'werk' gelijk staat aan 'inkomsten'?

-

Een centrale bank, regelt hoeveel geld er (constant) gedrukt wordt. Elk gebied waarvoor een centrale bank verantwoordelijk is (Europa versus Amerika bijvoorbeeld) zorgt ervoor dat dit binnen de perken blijft, anders devalueert een munt (= inflatie... zie de tweede bron vooe een korte en simpele uitlag wat inflatie is) ten aanzien van een concurrerend gebied (daarom dat de euro zo sterk kan variëren van de dollar en dat dit ook constant in beweging is: een systeem gebaseerd op goud zou weinig variatie maken in de koersen - veel minder althans).
Merk op dat onze banken ook het 'federal reserve systeem' gebruiken die besproken wordt in deze documentaires... dit is geen ver-van-ons-bed-show, maar iets wat ons allemaal aanbelangt.

-

Moest ik virtueel op mijn kniën kunnen gaan en kunnen smeken om een uur van je tijd te spenderen aan de genoemde documentaires, ik zou het doen.
Ik denk dat het zeker vandaag van ongekend wezenlijk belang is dat mensen een goed besef hebben van waar geld vandaan komt.
Inzicht is volgens mij de enige manier om de waanzin die we vandaag in de wereld zien een halt toe te roepen en weiig mensen hebben een goed gefundeerd idee van hoe noodzakelijk dit wel degelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan alleen maar met inflatie tot gevolg.

Een centrale bank, bijvoorbeeld voor EU, kan straffeloos precies zoveel bijdrukken als de productiviteit in het gebied is gestegen, bijvoorbeeld in een jaar.

Dat is best moeilijk in te schatten en uit te rekenen en het lukt dus vaak niet heel precies.

Een klein beetje inflatie is niet erg, het zorgt voor 'smeerolie' in de maatschappij. Dat er veranderende verhoudingen tussen prijzen kunnen zijn zonder sommige prijzen te moeten verlagen. Te hoge inflatie geeft onzekerheid en het bijgedrukte geld is in feite niets waard, er staat geen productie tegenover.