Als rechts en links namen van achterhaalde zuilen zijn, waarom worden deze termen dan nog steeds gebruikt?

Tegenwoordig hebben linkse partijen rechtse standpunten (SP, PvdA) en rechtse partijen ook linkse standpunten (PVV, VVD).
Waarom blijven dan met name de ouderen en de media dan toch deze termen gebruiken? Terwijl het de jongere generaties helemaal niets zegt. Zou het conservatisme zijn of ...?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De benaming "links" en "rechts" vindt zijn oorsprong in de plaatsing van Kamerfracties in de oude vergaderzaal. Op links zaten de partijen die later PvdA en SP zouden vormen (CPN, PSP, PPR) en op rechts zaten de partijen die later het CDA zouden vormen (KVP, KNP, ARP). De partijen die nu als rechts bestempeld worden hadden toen nog geen omvang van betekenis. Hierdoor ontstond in de media en in de maatschappij de benaming links en rechts (van de "neutrale"voorzitter). (bron1)
Die historische indeling is nog steeds terug te zien in de huidige plaatsing van de fracties in de tweede kamer. De VVD begon als een liberaal en progressieve partij en zat daarom in het midden. (bron2)
(merk op dat de PVV als nieuwe partij wel op de "juiste" plaats is gezet)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ieder kind leert toch op school wat links en recht is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat deze termen bij veel volwassen geassocieerd worden met de oude zuilen.

De media is gebruiksgewend aan deze termen, maar langzaam verdwijnt het wel uit de volksmond.

Ik stel voor de volgende termen te gebruiken:

Sociaal (bijv. CDA, PVDA)
Asociaal (bijv. PVV, ToN)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het puur gemakzucht is enerzijds, mensen zijn het zo gewend. Daarnaast zijn woorden als rechts en links handig omdat we als mensen nu eenmaal dingen in een hokje willen plaatsen.

Naast dit alles gebruiken we links en rechts ook vaak als we het over buitenlandse politieke stromingen hebben, dit maakt het gemakkelijker om een beeld te krijgen wat de richting van die buitenlandse organisatie is, als je dat soort berichten wilt veranderen in bijvoorbeeld: "de neconservatieve partij in land x is al actief sinds 1970" dan wordt het voor de gemiddelde Nederlander een stuk moeilijker te begrijpen wanneer je er links of rechts van maakt als omschrijving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het eens met je antwoord. Alleen is die berichtgeving over buitenlandse politieke stromingen in termen rechts en links net zo achterhaald en nietszeggend als het is in de Nederlandse politiek. Dus eigenlijk geen goed berichtgeving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar kan ik me ook in vinden Yason, op dat punt denk ik ook dat het puur om gemakzucht gaat en gewenning. Even een enigszins absurd voorbeeld, stel dat de politie morgen besluit haar naam officieel te veranderen in AHN (algemene handhavingsorganisatie Nederland), ik denk dat het vrij lang zal duren voordat mensen die naam zullen overnemen.
Het verschil tussen links en rechts wordt grofgezegd gevormd door de mate van gewenst overheidsingrijpen in de maatschappij. Links is voor veel overheidsingrijpen (sociale wetgeving), rechts voor weinig ingrijpen (Nachtwakersstaat). Tegenwoordig gaat deze vlieger dan inderdaad niet meer op aangezien bijvoorbeeld de PVV, die toch over het algemeen wordt gezien als een rechtse partij, voor een grotere mate van overheidsingrijpen staat dan voor "rechtse" partijen gebruikelijk is.

Volgens mij worden de termen links en rechts dan ook voornamelijk nog gebruikt om orde te scheppen in de politieke chaos. Het is vooral handig om aan te geven waar een bepaalde partij voor staat met betrekking tot bepaalde politieke vraagstellingen. Bij "links" denkt men bijvoorbeeld aan een positievere houding tegenover de multiculturele samenleving dan bij "rechts". Als ordescheppende en verduidelijkende termen zijn links en rechts volgens mij daarom nog lang niet achterhaald en alleen maar nuttig, omdat het met een simpel woord laat zien wat de positie van een bepaalde partij is ten op zichte van bepaalde zaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze termen moeten verboden worden omdat ze de lading meer niet dekken en een verkeerd beeld van de werkelijkheid geven. Het is dus niet handig maar verwarrend.
Hoe zou het ook kunnen dat termen die de wereld in 1920 in simpele 2 groepen verdeelde na alle ontwikkelingen nu de werkelijkheid nog kunnen duiden?
Het simpele woord (links en rechts) zegt niets meer over hoe een partij staat t.o.v. bepaalde zaken en een partij zich daardoor ook niet meer bepalen. Er si sprake van een nieuwe politiek orde die zich niet meer zo simpel laat verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een paar opmerkingen:
- Allereerst denk ik dat het verbieden van de termen links en rechts onmogelijk is. Niet alleen omdat termen überhaupt niet te verbieden zijn, maar ook omdat ze al zo diep in onze samenleving zijn doorgedrongen dat ze niet zo gemakkelijk zullen verdwijnen.
- Links en rechts dekken misschien niet geheel de lading en zijn misschien ook wat vaag, maar de andere termen die hier en elders zijn geopperd, zijn niet minder vaag en onbevredigend. Het vinden van de twee termen die wel de gehele lading dekken en niet voor misverstanden zorgen, lijkt mij buitengewoon moeilijk, zo niet onmogelijk.
- Eigenlijk heb je het antwoord, of een een deel van het anwoord, al min of meer in de toelichting van je vraag gegeven. Je zegt hier namelijk dat er rechts partijen zijn met linkse standpunten en linkse partijen met rechtse. Het moet dus wel mogelijk zijn om een bepaald standpunt als links of rechts te bestempelen. Door het één voor één analyseren van de standpunten van een bepaalde partij kan zo wellicht de "linksheid" dan wel de "rechtsheid" van die partij worden vastgesteld. Misschien kunnen we dan zo tot een duidelijke en objectieve beschrijving van de huidige politieke situatie komen.
Wat wel steeds meer voorkomt zijn nuances in links en rechts, dus links, extreemlinks en centrumlinks. De SP zou zo links kunnen worden genoemd, en de PvdA centrumlinks (of helemaal centrum, omdat ze geen eigen mening hebben ;-p)