Omdat het Korps Mariniers het oudste legeronderdeel is ( opgericht 10 december 1665) levert het Korps elk jaar de erewacht voor de entree van de Ridderzaal op Prinsjesdag. Met een lichte buiging groet vervolgens de koningin, na het verlaten van de Gouden Koets, het vaandel van het Korps. Het Korps Mariniers loopt bij parades ook altijd voorop, ook dit heeft te maken dat het Korps het oudste legeronderdeel is van Nederland. Volgorde van de meelopende parade-onderdelen Korps Mariniers - Koninklijke Marine -Kon. Landmacht - Kon. Luchtmacht - Marechaussee.

Dit bovenstaande geld voor Prinsjes dag. Ik weet dat er bij elk officieel iets er een vaandel wordt gegroet door Hare Majesteit en andere bezoekers (zoals bruiloften en begrafenissen). Hoe het hier precies mee zit en of dit ook het vaandel van het Korps Mariniers is weet ik niet zeker.
Allicht geld hier het zelfde voor, daar ook met deze stoet de Korps Mariniers aanwezig zijn en deze als oudste legeronderdeel altijd wordt gegroet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit eerbied voor het land, of het koninkrijk.