Erfpacht afgekocht voor 50 jaar de gemeente vraag nu of ik interresse hebt om de grond te kopen

Is het wijzenlijk om de grond te kopen van de gemeente ik denk dat het een nadeel voor me is omdat ik dan meer belasting moet gaan betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

het is heel verstandig om de grond te kopen omdat je bij een eventuele verkoop later van je huis, je huis mét grond erbij kan verkopen. Juist de laatste tijd is er veel te doen omtrent erfpacht, huizen met erfpacht blijken moeilijker verkoopbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit minpunt geldt alleen maar voor ongecontroleerde prive-erfpacht. Niet voor overheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervaring bij mijn schoondochter leerde ook dat haar huis met erfpacht meer moeite kostte om te verkopen vanwege de erfpacht, dus je min vind ik onterecht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter verduidelijk: bij haar ging het om privé erfpacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn punt was dus: huizen met erfpacht zijn gewoon moeilijker verkoopbaar en gezien de huizensituatie lijkt me het een ideale manier om je huis straks beter verkoopbaar te maken.
wat is het verschilt tussen de erfpacht-afkoop
en de koop? kijk naar dat gegeven en trek dan opnieuw je plan.
het punt isals je voor50 jaar afkocht
erna vervalt de grond waar jouw huis op staat
weer aan de gemeente.
is dat zinvol? nadelig misschien voor je erfgenamen..
dis overweeg het goed, dan kan het buiten het belastingverschil toch opleveren in je voordeel.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon uitrekenen, wat kost het je om de grond te kopen, wat moet je dan als belasting betalen, en wat krijg je terug voor de afgekochte erfpacht (tot wanneer is die?).
Als je dan alles + en - met elkaar hebt verrekend, dan zie je of het goed is om te doen of niet.
itsme
13 jaar geleden
Ja je onroerend goed belasting zal inderdaad stijgen maar misschien valt dat in de praktijk wel mee. Als je eventueel de woning ooit verkoopt is de waarde daarvan zeer waarschijnlijk ook goed gestegen want een woning zonder erfpacht is voor veel kopers aantrekkelijker dan een woning met erfpacht.
Het zal dus een kwestie van afwegen zijn.
Voor mezelf zeg ik erbij dat ik nooit een woning zou kopen met erfpacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij erfpacht heb je nooit de grond in bezit maar je hebt al 50jaar betaald. Als je er wilt blijven wonen en geen kinderen hebt die je wil laten erven is het prima zo. Anders is kopen wel een goede oplossing. Je weet niet wat de erfpacht over 50jaar is en hoe moeilijk je het huis dan kunt verkopen.
ronron1212
13 jaar geleden
Het is op de lange duur vrijwel altijd gunstig om eigen grond te hebben boven erfpacht. Grond is heel waardevast en kan niet tot nauwelijks in waarde dalen, het is over het algemeen een goede investering. Erfpachtcanon staat vaak niet vast en het word vaak aangepast, en dat betekend in de praktijk vaak een verhoging. Soms stijgt het enorm, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam veel is gebeurd. Daarnaast kun je ook een contract hebben waarin bepaald is dat als je aanbouwt je meer moet gaan betalen.
Overleg eens met de bank of een hypotheekadviseur over de mogelijkheden.