waarom noemen veel mensen politie agenten joden?

vaak in negatieve zin, waar precies komt dit vandaan?

12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd of je hier antwoord op krijgt want ik heb dat nog nooit gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel jongeren vinden het stoer om joden te zeggen. Maarja waarom kheb geen idee. Zal vast wel iets met straattaal te maken hebben
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik heb er nog nooit van gehoord

Het beste antwoord

Misschien is het een verbastering van 'juut'. Omdat de jeugd van tegenwoordig dat woord niet meer kent, maar het in klank erop lijkt dat ze er 'jood' van gemaakt hebben. Juut is het Bargoense woord voor politieagent. Dat is een klanknabootsend woord: naar het geluid van het fluitje dat agenten destijds hadden. Bekend is het kinderversje: Juut, juut, juut / Daar komt een smeris aan / op een hobbelpaard / door de Kalverstraat. Straatjongens gebruikten vroeger de waarschuwingskreet ‘Juut, bal in je zak’ wanneer een politieagent naderde.
Amadea
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
dit zei mijn vader ook al, ik denk dat er geen logischere verklaring te vinden is.

Andere antwoorden (2)

Voornamelijk uit moslim jeugdigen die het anti-joods gedeelte van hun ouders geloof te letterlijk nemen en het gebruiken het op die manier, anders mischien iets met ajax? Daar roepen ze ook constant joden.. Hoop dat je dr wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jood is door de jaren heen een scheldwoord geworden, het heeft feitelijk niks met geloof te maken. Het is puur bedoeld als scheldwoord. Het is namelijk niet echt een beroep wat een typische jood zou doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min voor je laatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let eens goed op welke specifieke groepen binnen de maatschappij en/of welke bevolkingsgroepen het woord Jood als scheldwoord gebruiken.
Je zult over het algemeen terecht komen (op het gevaar van veel minnetjes af!!!) bij de Marokkaanse jeugd (en ga dit niet als discriminatie betitelen maar onderzoek het zelf eerst maar eens!).
Het is nl. niet zo dat "de meeste" mensen de politie "Joden" noemt,maar alleen een zeer kleine bevolkingsgroep dat doet met als achtergrond dat alles wat Joden in hun ogen doen fout en verkeerd is.
Het is bedoeld om te discrimineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in de buurt is het momenteel anders populair onder Nederlandse kinderen om iedereen uit te schelden met 'jood'. Broekies van 8 en zo, die niet eens weten wat een jood is.