Is Roemenie nog corrupt?

Beste ,

Mijn vader heeft mij wel is verteld dat toen hij in bulgarije was (voor de val van de muur) er enorm veel corruptie was, bij wijze van spreken stapte er om de 5 km een agent uit de gewassen de weg op om zomaar een boete uitteschrijven etc.

Nu ga ik deze zomer naar Roemenie het buurland van bulgarije en ik vraag mij af of er 21 na de val van de muur nog corruptie is in roemenie en zo ja hoe erg?

Toegevoegd na 4 minuten:
21 jaar*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ruim vier jaar na toetreding tot de Europese Unie kampt Roemenië nog steeds met forse corruptie. Ondanks beloften aan Brussel om die corruptie streng aan te pakken.

De regering in Boekarest begon voortvarend en stelde een minister van Justitie aan die daadwerkelijk werk maakte van de bestrijding. Maar hoe krijg je anti-corruptiewetgeving door een parlement als de meerderheid van de politici zelf corrupt is?

Niveau corruptie
Ondanks de toetreding van Roemenië tot de EU in 2007 blijven er problemen bestaan met corruptie. Op de index van Transparency Internation al staat Roemenië op 70e plaats van de 180 getoetste landen. Hiermee staat het op hetzelfde niveau als Colombia. Van alle EU-lidstaten staat alleen Bulgarije lager (plaats 72).

De situatie is in de laatste jaren echter wel aanzienlijk verbeterd. Dit komt mede door de druk die de EU blijft uitoefenen op Roemenië. Als u in aanraking komt met corruptie dan kunt u dat melden bij het Directoraat-Generaal Anticorruptie en het Nationale Anticorruptie Directoraat. Beide zijn opgezet door de Roemeense overheid om corruptie aan te pakken.

Dit komt van een site voor ondernemers.

Als gewone toerist zul je er weinig van merken.
Vergeet niet dat Roemenie nog steeds een arm land is.
Maar als je lastig gevallen wordt door agenten,
dan dreig je maar met de ambassade en de EU>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja helaas nog wel. Ik heb een link voor je bijgevoegd van de Transparancy International, die tegen corruptie strijd.
Bulgarije staat op nummer 72 wat corruptie aangaat en Roemenie op 70 (gelijk aan Colombia)
De EU probeert wel druk uit te oefenen om de situatie te verbeteren.

Toegevoegd na 25 minuten:
ok dan nog een link over de cultuurverschillen en waar je op moet letten als je naar Roemenië gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die link heb ik ook gevonden.
Maar het is een site voor ondernemers,
waar het gaat om omkoping voor handelscontracten e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt, maar ik heb de vraag in zijn algemeenheid beantwoord. Er springt niet bij elke 5 km een agent uit de bosjes. Maar je moet gewoon wel wat allert zijn.
Ook al is het 21 jaar geleden, dat de muur viel, duurt een cultuuromslag heel lang. Er wordt wel gezegd, dat zelfs voor de Grieken corruptie een soort 2e natuur is geworden, en dat het bijna niet uit te bannen valt.

Maar er is natuurlijk wel veel veranderd, en de druk vanuit de EU is groot om er iets aan te doen. Dat kun je lezen in onderstaande link.

http://www.internationaalondernemen.nl/zoeken/showbouwsteen_mvo.asp?bstnum=230562

Deze pagina gaat over ondernemen, maar geeft natuurlijk wel een aardig beeld van de situatie. De kans dat allerlei politieagenten nog steeds uit de bosjes springen, om je geld afhandig te maken, lijkt me dan ook echt niet zo groot. De enkeling die dat toch probeert, zal er vanuit gaan, dat je eieren voor je geld kiest, en betaalt.

Om dat te voorkomen, zou je, in dat uitzonderlijke geval, duidelijk moeten laten merken dat je precies op de hoogte bent van het bestaan van het Directoraat-Generaal Anticorruptie en het Nationale Anticorruptie Directoraat Geen idee overigens hoe je dat in het Roemeens duidelijk maakt ;-) De kans lijkt mij groot dat de corrupte politieagent snel weer in de bosjes verdwijnt, want hij zal alleen "zaken" willen doen, met mensen die denken dat het zo hoort. Prettige vakantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk.
Nogmaals dezelfde site, terwijl ik ook aan het typen was.
En ook nog ongeveer hetzelfde advies:
jezelf assertief opstellen.