Wat moet je doen als je jouw identiteit moet delen met iemand die toevallig de zelfde naam heeft?

Ik zat in de zelfde klas als iemand die dus exact dezelfde naam heeft. Toen is er iets in het systeem van de school mis gegaan waardoor wij beiden als één persoon werden gezien. Ik vraag me af nu zoveel jaren later wat ons dubbel leven nou precies voor consequenties heeft, dan af en toe zijn belangrijke en gevoelige emails krijgen. Op die school is dat nooit meer goed gekomen, en als ik de verantwoordelijke voor mijn BSN nummer spreek en de situatie uitleg dan krijg ik to horen dat er geen systeem is voor je b.v. BSN nummer maar alleen een methode van vermelding in tekst bestanden... Dat is natuurlijk de grootste lariekoek maar ik ontvang nog steeds b.v. zijn arbeid-contract. Ik kan die persoon niet bereiken om mijn zorgen af te nemen dus ik zit met de handen in het haar.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dit is een lastig probleem, waar waarschijnlijk geen kant en klare oplossing voor is. Het is niet te voorkomen dat twee mensen in Nederland exact dezelfde naam krijgen. Dat zal vaker voorkomen dan men denkt.
Maar in Nederland heeft iedereen een BSN. Met dit unieke nummer is iedereen terug te vinden in diverse systemen van de overheid, zoals van de belastingdienst, de gemeente, , de SVB en het UWV, maar ook in de meeste personeelsadministraties van bedrijven.
Aan de hand van je BSN kan men overigens niet jouw adresgegevens e.d. achterhalen. Dus als jij post krijgt, die bestemd is voor je naamgenoot, lijkt het erop dat hij jouw identiteit gebruikt. Ik weet niet of dit identiteitsfraude is. Maar als je er zeker van bent dat jouw naamgenoot van jouw identiteit/jouw persoonlijke gegevens gebruik gaat, zou ik je adviseren naar de politie te gaan. Want als het identiteitsfraude is, is dat strafbaar.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
"Dus als jij post krijgt, die bestemd is voor je naamgenoot, lijkt het erop dat hij jouw identiteit gebruikt."
Of dat men adres op basis van alleen naam heeft opgezocht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is in mijn verhaal hopelijk wel duidelijk geweest dat wij ook niet wisten voor het school systeem samen als één persoon genoteerd te zijn. Ik deed alles voor het ene vak hij dan alles voor een ander vak en samen hadden we zo dus samen alles af. Helaas moest in voor het hoofdvak wel mijn punt delen met hem. Is dus nooit goedgekomen. Maar het gaat mij erom dat als het WEL zo is wat je dan daar in hemelsnaam aan kan doen. En ook hoe de fuck kom ik daar achter???
Het BSN nummer is uniek, een email adres is ook uniek, als jij jouw email gebruikt en hij z'n eigen, kan er niets mis gaan.
Als jij mail van hem krijg, moet de afzender het mail adres aanpassen.