Hoeveel achternamen kan een persoon maximaal hebben?

Want als je scheidt, mag je de achternaam van je ex-partner houden. Dus als je vaak trouwt en daarna scheidt, dan kun je een hele rits achternamen verzamelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel heeft de koningin?

Antwoorden (6)

Als je scheidt dan moet je of je meisjes achternaam of de achternaam van de man aannemen. Dus in principe maar twee (als je getrouwd bent) maar wat is het praktisch nut van tien achternamen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor mij ook een hele verwarring. Volgens mij krijd je gewoon de achternaam van je partner van nu. De oude mag je gewoon vergeten. Het is wel verwarrend met 10 achternamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij? Niets vergeten officieel houd je ALTIJD je eigen achternaam.
Als je trouwt mag je volop kiezen: Piet Jansen trouwt met Toos Groot.
Ze mogen zich noemen;
Piet Jansen
Piet Groot
Piet Jansen-Groot
Piet Groot-Jansen Toos Groot
Toos Jansen
Toos Jansen- Groot
Toos Groot-Jansen Maar in officieele stukken houd je je eigen naam!
Volgens mij ligt het anders. Als je in het huwelijk treedt mag je kiezen welke naam de familienaam wordt. Dus als A met B huwt, wordt het
1. mw A en dhr A of
2. mw B en dhr B of
3. mw A- B en dhr A-B of
4. mw B-A en dhr B-A

De meisjesnaam blijft intact en de jongensnaam ook.
Na scheiding vervalt deze hele keuze en val je terug op de voorhuwelijkse naamstoestand.
Behalve dan de kinderen, die houden de gekozen familienaam.
Na twee maal hertrouwen kan men heten:
mw & dhr A-D, kind B, kind C-A en kind E.

Die laatste is voor het puzzelplezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De echtgenoten hoeven niet ieder voor dezelfde achternaam te kiezen maar zijn daarin individueel vrij.
Dus het aantal mogelijkheden is veel groter.
Na scheiding mag je de achternaam van de ex-partner blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas na hertrouwen mag dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag de argumenten en bron voor deze mening van Bessy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wettelijk. Zie bron: http://www.scheiding-omgang.nl/kinderen/naamswijziging.html
Maximaal 3 achternamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg uit waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je daar bij?
Achternaam ex-partner
Ook na echtscheiding of na het einde van geregistreerd partnerschap mag je, evenals na overlijden van je partner, diens achternaam blijven gebruiken. Tenminste zolang je niet opnieuw getrouwd bent op een geregistreerd partnerschap aangaat.
Wanneer de kinderen de achternaam van de ex-partner dragen kun je er dus voor kiezen om zijn achternaam te blijven dragen.
Desgewenst kan je ex-partner desgewenst aan de rechtbank vragen om je deze bevoegdheid te ontnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een persoon kan maximaal 2 achternamen hebben.

De uitzondering hierop is als je trouwt met iemand die een dubbele achternaam heeft zoals bijv.
Tjeenk Willink of Korthals Altes, om maar 2 bekende te noemen.
Als Agnes Jansen trouwt met Richard TW, kan ze ervoor kiezen om zich Agnes Tjeenk Willink-Jansen te noemen. Dan heeft ze er dus 3!

En nu bedenk ik: als ze zelf ook een dubbele achternaam heeft kan ze er zelfs 4 hebben. Bijv Noortje Korthals Altes-Tjeenk Willink.

Maar dat zijn uitzonderingen.

Als je gaat scheiden of je partner overlijdt, mag je diens achternaam blijven gebruiken TOT je hertrouwt. Dan mag je je partners naam niet (nooit) meer voeren.
Ook niet terugnemen nadat je weer alleen bent. Dus nee, geen hele rits achternamen.

Ook mannen mogen tegenwoordig 2 achternamen voeren. Die van hemzelf en die van hun vrouw (of andersom, kan ook)