Kan ik bekeurd worden voor te hard rijden uit een politie auto zonder camera?

Ik reed te hard. Voor een "lange" tijd zat er een (politie) auto achter me. Toen ik dat eenmaal doorhad sloeg ik een woonwijk in, 'achtervolgde' ze me tot dat ik in die woonwijk op een parkeerplaats afsloeg. Daar bleven ze even dwalen, en toen ik eenmaal uitstapte waren zij inmiddels gekeerd en kreeg ik alleen een vuile blik. Ze hadden me dus direct kunnen bekeuren, dus is het mogelijk dat ik die bekeuring als nog krijg? Het was een gewone politie auto en die zijn in mijn weten niet in het bezit van een snelheids camera.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen de bekeuring in ieder geval sturen door je kenteken op te zoeken.

Antwoorden (2)

Ja dat kan heel goed, elk politie voertuig heeft een kilometerteller die is geijkt. De correctie tabel zit achter de zonneklep van de bijrijder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan maar niet heel simpel. Er zijn richtlijnen voor.
1: Er moet een ijktabel zijn voor de gebruikte snelheidsmeter in de volgende aiuto.
2 Ze moeten langere tijd met gelijkblijvende afstand achter je aan hebben kunnen rijden.Zijn er dus veel snelheids wisselingen geweest, bv vanwege een bochtige weg, dan is er geen correcte meting mogelijk.
3 Een piek snelheid is lastig, gaat dus meestal om gemiddelde snelheid over het stuk weg waar ze je gevolgd hebben. Dit stuk weg moet dan ook 1 maximum snelheid hebben.
4. Er wordt een dubbele meetcorrectie toegepast, dus ipv 3 km/h aftrek (snelheid<100) wordt er 6 km/h afgetrokken.

Wat kunnen ze ook nog: Boetes uitschrijven voor bv. niet correct richting aangeven.

Zie verder voor info over boetes , of als je tzt bezwaar wil maken als je er 1 krijgt:
www.flitsservice.nl kan advies geven hoe je dat het beste doet.

Bovenstaande info heb ik ook van die site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
die dubbele meetcorrectie is lariekoek. gewoon de snelheid die de ijktabel aangeeft en daarna de wettelijke correctie van 3%.