Nee. Onze huidige monarchie kost ons 115 miljoen per jaar. Dat kost een presidentsfamilie nooit van je leven.

Toegevoegd na 1 uur:
Oh ja. Ze gaan het plezierbootje van de koninklijke familie nu even opknappen op onze kosten.
Wat kost dat nou helemaal? Slechts 326 miljoen. Ja, je hoort het goed.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Heb het idee,dat het precies andersom is. Bij een monarchie krijgen alle broeres,zussem,kinderen van het staatshoofd allemaal een uitkering uit de staatsruif,terwijl bij een republiek alleen maar de president en misschien zijn/haar partner een uitkering krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men vergeet dat al die leden van de familie wel het visite kaartje is van ons land. En niet voor 4 of hoogstens 8 jaar, maar voor eeuwig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar,Lotus hebben we diplomaten voor! Ik denk nu even aan een meneer van koninlijke bloede,die z'n inkomsten op die manier aanmerkelijk aanvulde maar het niet eeuwig heeft uigehouden.
Als je ervanuit gaat dat onze monarchie 115 miljoen per jaar kost dan is een republiek absoluut duurder. Waar denk je dat het geld vandaan komt voor de campagne van toekomstige presidenten, precies...van de samenleving zelf. Daarnaast komt er elke 4 of 8 jaar een nieuwe president die na zijn ambtstermijn nooit meer hoeft te werken en ndoor de staat rijkelijk wordt voorzien de rest van zijn leven (en zijn gezin dus ook). Dus elke 4 tot 8 jaar komt er weer een gezin bij dat de rest van hun leven geld krijgt. Bij een monarchie blijft het aantal nagenoeg gelijk (alleen nieuwe baby's verhogen het).

Ook heeft ons koningshuis een hoop eigen geld, waarmee de economie extra opgekrikt kan worden (door grote giften en uitgaven vanuit hun eigen geld).

Als je dus alles optelt kunnen we, in ieder geval financieel, alleen maar blij zijn met ons koningshuis. Het scheelt bakken geld ten opzichte van een republiek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er helemaal aan op welke manier je een monarchie of republiek financiert, en waar het geld vandaan komt. In de gemiddelde republiek gaat misschien meer geld om dan in een monarchie, maar aan de monarchie betalen we allemaal verplicht mee, terwijl in een republiek die grotere kosten die vaak genoemd worden (bijvoorbeeld camnpagnes) afkomstig zijn uit vrijwillige donaties.

Maar een veel belangrijker overweging lijkt mij: willen we betalen voor mensen die toevallig in een bepaalde familie geboren zijn, of voor iemand die we gekozen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks wat de liefhebbers van het totaal uitroeien van onze cultuur beweren is een republiek duurder. Ze beweren wel dat ons koningshuis niets doet maar dat doen ze wel. Het is zeker een beeldbepalend element van onze cultuur en van ons land.

Kijk Italie. Daar is het koningshuis weg.

En wat zit er nu???

Een nar met veel centen die de hele dag met hoeren in de weer is en racistische opmerkingen maakt.

En wat is nu 115 miljoen als je ziet wat er aan fouten gemaakt worden door ambtenaren. Liever wat stabiliteit dan.

Het gaat niet echt om geld wel? Dat voor of tegen het koningshuis zijn. Mij ga je namelijk niet wijsmaken dat iemand tegen is om die 115 miljoen. Daar zijn andere redenen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Krijg je dan andere ambtenaren in een republiek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, is jouw beeld van onze cultuur zo beperkt dat je denkt dat het afschaffen van het koningshuis die cultuur totaal zou 'uitroeien'? En mijn probleem met erfopvolging gaat noch om de kosten, noch om het idee dat het koningshuis niets zou doen. Déden ze maar niets, daar zou ik al een stuk beter mee kunnen leven dan met de huidige oncontroleerbare macht van iemand die toevallig het eerste kind is van het vorige oncontroleerbare en ongekozen staatshoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen andere ambtenaren, maar hier was de vraag kosten / geld. En ambtenaren verspillen miljarden dus waar heb je het dan over als je daar 115 miljoen voor PR voor Nederland er tegenover zet? Ging de vraag niet over geld had ik de vergelijking niet gemaakt. En wat is de "macht" van Beatrix dan? Misschien is het sociale gezicht van ons koningshuis nog eens heel nuttig in de toekomst, als je ziet hoe het onze maatschappij nu gaat, en wie er aan de macht dreigen te komen. Ik heb helemaal niets met al die lui die zo nodig moeten afgeven op het koningshuis. Er is zoveel meer in Nederland dat veel meer aandacht nodig heeft. En als het over de kosten gaat dan veeg eens heel die zwaar gespekte nutteloze ambtenaren op een hoop en schaf die af.
Voorbeelden zat zoals die gast in Utrecht die 350.000 Euro vangt voor het controleren van de lucht in die stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen al de rol van Beatrix bij de formatie van een kabinet is wat mij betreft veel te veel macht. Verder heeft Beatrix concrete macht bij nog allerlei andere benoemingen. En dan zijn er natuurlijk nog allerlei overleggen waar wij de inhoud niet van weten maar waarbij Beatrix (die overleggen vinden niet voor niets plaats) invloed kan uitoefenen. En dat alles alleen vanwege wier kind zij is. De Nederlandse monarchie is geen puur ceremoniële monarchie. Zou ik ook niet onverdeeld blij mee zijn, maar het zou minder erg zijn dan het systeem dat we nu hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens zijn er uiteraard óók nog andere dingen om je druk over te maken. Dus? Dan is een systeem van erfopvolging dus maar ineens oké? Die 'gast in Utrecht' is heel erg hoor. Nog mijn gemeente ook waar dat soort praktijken aan de hand zijn. Maar waarom zou de ergheid daarvan mij ineens monarchist moeten maken? Ik snap jouw logica echt niet. Ik zeg toch ook niet "waarom maak jij je druk om het bestaan van republikijnen, als er zoveel meer in Nederland is dat aandacht nodig heeft"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak me niet druk over republikeinen, ik vind het een stelletje idioten die zich druk maken over niets.
Een monarchie is velen malen goedkoper dan een republiek.
De kosten voor het organiseren van verkiezingen vergeet iedereen voor de grap. Een president heeft meer security nodig, hoe vreemd dat ook klinkt.
Alleen maar in kosten denken is daarentegen ook veel kortzichtig. Neem onze Willem, die haalt met zijn expertise watermanagement heel intresting things binnen. Onze JP praat op het niveau van de president van bijv US en France.
Wij hebben nog een niveau daarboven zitten. Dat levert meer geld op dan je denkt.
Kijk even naar de US. Wat doe je met een president die is afgetreden. Die krijgt jaarlijks de rest van zijn leven een uitkering van meer dan een miljoen voor o.a. zijn staf en beveiliging. Na tien presidenten loopt dat erg op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mrmontfoort
8 maanden geleden
Dit is appels met peren vergelijken. Een koning zoals we die nu hebben is een grotendeels ceremonieel staatshoofd. Als je dat vergelijkt met een grotendeels ceremonieel staatshoofd in omliggende landen zoals Duitsland, Finland, Ierland, Zwitserland, IJsland, Oostenrijk, blijken de kosten daar vele malen lager.