Klopt het dat Griekenland en Turkije niet bepaald vrienden zijn?

Ik heb verhalen gehoord dat ze elkaar zo nu en dan uitdagen met vliegtuigen in elkaars luchtgebied, en dat er eigenlijk altijd al irritaties tussen die 2 landen is geweest?
Sinds wanneer? Waarom? Is er ooit oorlog tussen hen geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goede antwoorden .ik wilde toe voegen echt totale oorlog niet .maar hebben elkaar wel vaak beschoten ,hier en daar een bommetje ,zeker heftig op het eiland Cyprus ,zo jaren 60 ) Amerika en GB heeft ze gemaand op tehouden anders ingrijpen vn /geen gedonder aan toen oost grens Vd NAVO ivm met koude oorlog toen .

Het beste antwoord

Ja, dat klopt!
De relatie met Turkije loopt als een rode draad door de moderne politiek van Griekenland. Die relatie is pas sinds kort verbeterd, nadat beide landen in 1999 werden getroffen door zware aardbevingen. De Grieken boden Turkije hulp aan; de Turken schoten Griekenland te hulp.

Naast de Grieks-Turkse relatie en de deling van Cyprus speelt er nog een kwestie. De Grieken zijn zeer verbolgen over de naam Macedonië voor de voormalige Joegoslavische republiek, die in 1991 onafhankelijk werd. Volgens de Grieken is Macedonië een exclusief Griekse naam die is voorbehouden aan een regio in het noorden van Griekenland. De Grieken waren ontzet toen de Verenigde Staten in 2004 de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië officieel erkenden als Macedonië...

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar...., in 1456 was het óók al niet pais en vree! Zoek maar eens op: 'Ottomaans Griekenland'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Turkije overheerste Griekenland van 1456 tot 1830 en dat wordt ze nog steeds kwalijk genomen.