Kan een Colombiaanse vriend bij mij verblijven zonder vergunning?

Een Colombiaanse vriend van mij zou graag in de zomervakantie voor een maand bij mij willen logeren. Nou woont hij momenteel in Tsjechië en moet hij rond die datum voor een nieuw verblijfsvergunning gaan vragen, want zo'n 3 à 4 maanden kan duren voordat hij deze heeft. Kan hij in deze periode gewoon bij mij langskomen en blijven voor een maandje? Zou hij dan een toerismevergunning moeten aanvragen of iets dergelijks?

Toegevoegd na 24 seconden:
Of kan hij gewoon zonder problemen bij mij langskomen en logeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand uit Colombia moet een visum ( ook wel Schengenvisum genoemd ) aanvragen aangezien Colombia op de "Lijst met visumplichtige landen'' staat waarmee hij voor maximaal 90 dagen in nederland kan komen. Ik hoop je hiermee wat meer te hebben geholpen met je vraag.

Antwoorden (3)

Bron: www.reiksoverheid.nl/onderwerpen/visa/vraag-en-antwoord/heb-ik-een-visum-nodig-om-naar-nederland-te-komen.html

Toegevoegd na 54 seconden:
Iemand uit Colombia moet een visum ( ook wel Schengenvisum genoemd ) aanvragen aangezien Colombia op de "Lijst met visumplichtige landen’‘ staat waarmee hij voor maximaal 90 dagen in nederland kan komen.

Ik hoop je hiermee wat meer te hebben geholpen met je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Je link werkt niet. Deze wel: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/visa/vraag-en-antwoord/heb-ik-een-visum-nodig-om-naar-nederland-te-komen.html
Als hij nu in Tsjechië verblijft dan zal hij waarschijnlijk in het bezit zijn van een Schengenvisum anders is hij illegaal in Tsjechië.

Een Schengenvisum is geldig in de Schengenlanden. Omdat Nederland daar ook deel van uit maakt kan hij, zolang zijn visum geldig is, legaal naar Nederland komen en legaal hier verblijven.

Hij hoeft geen vergunning aan te vragen. De vergunning dat hij hier mag zijn staat in zijn paspoort. Dat is zijn visum.

Vanaf de dag dat dit visum verloopt is hij illegaal in Nederland en de andere Schengenlanden.
11 jaar geleden
Colombia behoort tot de landen waarvoor een visumplicht om naar Nederland te komen bestaat.
Het feit dat uw vriend in Tjechië is (toegelaten?) wil nog niet zeggen dat hij op grond van het Schengenverdrag ook in Nederland wordt toegelaten.
Kijk onder www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/visa/visum-voor-Nederland

uw vriend moet een visum aanvragen in het land waar hij verblijft (in dit geval Tjechie).

Let op: Al heb je een visum, wil dat niet altijd zeggen dat men wordt toegelaten. En kunnen omstandigheden zijn die niet bekend waren op de tijd van het visum aanvraag/afgifte.

kijk ook op de site van de overheid Visumplicht voor Nederland
-Iemand uitnodigen om naar Nederland te komen
Wilt u iemand uitnodigen om voor korter of langer dan 3 maanden naar Nederland te komen? Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst kunt u zien wat u daarvoor moet doen.
Let op
Visumplichtig land voor je vriend is Colombia.