Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Horen Judea en Samaria bij Israel?

Minister van Buitenlandse zaken Timmermans heeft gezegd dat dit niet bij Israel hoort ...klopt dit wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
981

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens de Bijbel behoren Judea en Samaria al sinds lange tijd bij Israël.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+15&id16=1&l=nl&set=10
“Te dien dage sloot de HERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven, van de rivier van Egypte (Nijl) tot de grote rivier, de rivier de Eufraat”.

Lees voor meer info: http://www.franklinterhorst.nl/Godsbeloften%20aan%20Israel.html

De minister van Buitenlandse Zaken beweert dit op ‘onzuivere’ morele gronden, zoals men dit helaas bij zoveel politici kan herkennen. . . .

http://xandernieuws.punt.nl/content/2013/12/Regering-Rutte-bevordert-discriminatie-en-deligitimatie-van-Isral
“In Israël werden de wrijvingen die de Nederlandse politici veroorzaakten verbonden met het feit dat Timmermans kans maakt om volgend jaar Catherine Ashton, de 'minister' van BuZa van de EU, op te volgen. Ashton staat al jaren bekend om haar zeer kritische houding ten opzichte van de Joodse staat. Rutte en Timmermans zouden daarom met hun negatieve houding in een goed blaadje bij Brussel willen komen”.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw bewering klopt! Een deel van de Israëlieten vertrok in die tijd regelmatig vanwege omstandigheden (o.a. honger) naar Egypte. Wat is er dan zo ongelukkig aan de door mij aangehaalde citaten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De categorie is politiek en overheid, niet religie. ;-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bijbel kan nooit als bron voor iets worden gebruikt. Al helemaal niet voor dit soort kwesties. Niet iedereen gelooft in de Bijbel dus daar een argument op baseren heeft weinig nut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Concqie.
De vraagsteller heeft de vraag in de categorie Maatschappij > Politiek & Overheid geplaatst. En daarmee dus zelf de context aangegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle claims berusten op een niet objectieve bron, net als deze. Dat is geen reden om de bron niet te noemen.

Andere antwoorden (1)

Gezien de categorie politiek en overheid beantwoord ik dit vanuit de actuele politieke visie en niet vanuit een religieuze hoek.

Het gebied Judea & Samaria liggen op de westelijke Jordaanoever. Dat gebied wordt sinds de Zesdaagse Oorlog van 1967 door Israël bezet. Het valt dus buiten de door de meeste landen erkende grenzen van Israël.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal ook eens in mijn stamboom kijken, wellicht valt er nog wat te halen ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus @iHave Misschien is het een idee om je eerst op de hoogte te (laten) stellen van de geschiedenis en ontwikkeling van het Joodse volk en de uiteindelijke totstandkoming van de Joodse Staat alvorens op mijn antwoord te reageren! Daartoe heb ik o.a. de citaten vermeld.
Graag wat meer gefundeerd reageren dus!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding