Vanaf morgen zijn ze niet meer gratis.;)
De regering heeft een spoedwet aangenomen waarbij de ID's weer de oude prijs gaan kosten, helaas..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, helaas wel, zie http://www.nu.nl/politiek/2621977/toch-weer-betalen-id-kaart.html

Toegevoegd na 7 minuten:
voor meer uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn ze nog steedts gratis, maar door de grote vraag naar ID's kan je op een wachtlijst terecht komen. Dit kan per gemeente verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dus;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet weet antwoord er liever niet op?
Er wordt in de tweede kamer hard gewerkt aan een wet die de effecten van de uitspraak van de Hoge Raad op 9 september ongedaan maakt. Toen werd bepaald dat het wettelijk niet mogelij kis geld voor de ID kaart te vragen.

In een reactie hierop heeft minister Piet Hein Donner gisteren een wetsvoorstel ingedient. Hierbij wordt geregeld dat er met terugwerkende kracht wel betaald moet worden. Als deze wet er doorheen komt, moeten mensen dus alsnog betalen voor de ID kaart. Tot duidelijk is of het voorstel er doorheen komt, is er nu ingesteld dat vanaf vandaag gewoon betaald moet worden voor de ID.

Wat er gebeurt als het voorstel niet wordt aangenomen is onduidelijk. Waarschijnlijk gaat het kabinet er vanuit dat het niet wordt afgewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, met de wetenschap van nu; ze zijn dankzij de spoedwet van Donner niet meer gratis, maar: Minister Donner heeft die spoedwet, er wel erg snel doorheen gejast. De 2e kamer voelt er ook veel voor, maar de Eerste Kamer niet.

De senatoren weigeren om deze spoedwet met voorrang te behandelen. Zij vinden dat Donner de uitspraak ven de Hoge Raad niet zomaar naast zich neer mag leggen en willen de tijd hebben om zich te beraden.
Over 2 weken komt ie aan de beurt.

Intussen moet wel weer voor de ID-kaart betaald worden. Als het kan zou ik de aanschaf maar even uitstellen tot er meer duidelijkheid is, en als dat echt niet kan zou ik onder protest betalen. In elk geval een bezwaarschrift indienen. Dan sta je later sterker.

http://nos.nl/video/276606-eerste-kamer-geen-voorrang-spoedwet-idkaart.html