Wat gebeurd er met koningshuisleden als de monarchie wordt afgeschaft?

Wat zou er met prins alexander, maxima en de kids en slle leden van het koningshuis gebeuren als de monarchie wordt afgeschaft? Wat gaan zij dan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dan gaan ze rentenieren in Argentinië
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon achter de kassa bij de jumbo ofzo.

Antwoorden (6)

Die worden allen werkloos en zullen op zoek moeten gaan naar een baan, huis, etc...dan worden ze 'gewone' burgers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen grofweg twee dingen gebeuren :

- De monarchie wordt een ceremonieel koningschap, waarbij we nog wel een koningshuis houden maar de koning(in) zich niet meer met de politiek mag bemoeien (zoals in Denemarken enzo) ; daar zullen we in de praktijk weinig tot niets van merken.

- De monarchie wordt volledig afgeschaft. In dat extreme geval (want ik zie het met de populariteit van het koningshuis nog niet zo 123 gebeuren) worden alle leden van het koninklijk huis gewone burgers. Het zullen echter nog wel een paar generaties BN'ers blijven en van goede komaf, dus ze zullen wel in goeden doen blijven, maar dan op eigen kracht, zoals nu ook alle leden van de koninklijke familie die niet onder het koninklijk huis dat moeten doen. In de regel hebben ze in die 'kringen' goede opleidingen, goede netwerken en dus ook goede banen met goede inkomens. Dat zal ook nog wel een generatietje of wat zo blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Een beetje vreemd antwoord is dit wel, Marleen, aangezien de vraag ervan uitgaat dat de monarchie wordt afgeschaft, waardoor de eerste optie niet aan de orde is.
rose
12 jaar geleden
Je tweede optie is uiteraard wat te verwachten valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor veel mensen betekent 'afschaffen' van het koningshuis' primair het afschaffen dan de constitutionele monarchie / de rol van de koning(in) in de regering ; daarom heb ik met beide opties rekening gehouden.
rose
12 jaar geleden
Maar ach, er werd niet naar gevraagd. Ik denk niet dat je al teveel rekening moet houden met wat er eventueel ook nog bedoeld zou kunnen worden. Op de vraag 'Wat gebeurt er als de monarchie wordt afgeschaft?' is 'De monarchie wordt een ceremonieel koningschap...' gewoon een fout antwoord. Eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje flauw rose, Marleen denkt gewoon wat verder dan zwart wit....
Ze zullen voorlopig nog wel op hun privévermogen kunnen teren. Zeker als ze dit op een goede manier wegzetten/investeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de monarchie op een 'vriendelijke' manier wordt afgeschaft, dus zullen de diverse leden van de Oranjefamilie her en der banen vinden, en de meesten hebben een flink kapitaal ter beschikking.
Als het op een 'onvriendelijke' manier gebeurt, zullen ze misschien hun heil in het buitenland zoeken, veel leden hebben ook werkervaring in het buitenland, en ze hebben zo hun contacten dus die komen zo weer aan een baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks, dan zijn het burgers net zo als wij, tot ze weer nodig zijn en dan zitten ze er weer. Dit is vaker gebeurt in het verleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Nederlandse grondwet voorziet er wel in dat het huis "Oranje-Nassau" uitsterft. In dat geval wordt Nederland een republiek. Als het Koningshuis wordt afgeschaft, gebeurt dan bij wet. Het parlement moet die wet dan aannemen en daarin zal dan ook staan wat de rechten en plichten van de leden van het Koningshuis zijn, dus of zij normale burgers worden of een overgangsregeling krijgen met bijvoorbeeld een geldbedrag gedurende een aantal jaar of zoiets.