Waarom is de DDR opgeheven?

Wat zijn de redenen waarom de DDR is opgeheven?
Graag zo veel mogelijk informatie of een goede link.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het vermoeden is dat het komt door het internet... De oostduitsers zagen de weelde aan de andere kant van de muur... En de overheid kon niet meer ontkennen dat er wel degelijk weelde was aan de andere kant, dus dat internet hieraan debet is kan heel goed... En dan wankelt een communistische staat snel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele DDR-ers vluchte via Hongarije naar het westen en toen hebben ze de grens maar opengegooid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De West-Duitse bondskanselier Helmut Kohl stelde een tien punten programma samen met als voornaamste doel de hereniging van de twee Duitslanden. De Oost-Duitse regering was nog steeds van plan de DDR te laten voortbestaan als een "democratisch socialistische staat" en om hun goede wil te tonen ontsloeg de regering op 13 november 1989 premier Willi Stoph en verving hem door SED-politicus Hans Modrow. Modrow stond bekend als een kritisch SED lid, die al heel lang een voorstander was van meer openheid en democratie in de DDR. Op 1 december 1989 werd de leidende rol van de SED opgeheven en veranderde de partij haar naam in SED/PDS (Sozialistische Einheitspartei Deutschlands-Partei des Demokratischen Sozialismus), later gewoon PDS geheten. Gregor Gysi werd de voorzitter van de (SED/)PDS. Een paar dagen later trad Krenz als Staatsraadvoorzitter af en werd vervangen door Manfred Gerlach.

In december bezocht bondskanselier Kohl de DDR en leek het thema eenwording belangrijker dan democratisering. Er werden verkiezingen voor de Volkskammer gepland voor 18 maart 1990. Bij die verkiezingen werd de CDU van Lothar de Maizière en haar bondgenoten de grootste partij. De Maizière vormde als premier een grote coalitie met de SPD (voorheem SDP) en de CDU/DA/DBD/DSU (informele fusie). In april trad Gerlach als Staatsraadvoorzitter af en werd vervangen door Sabine Bergmann-Pohl van de CDU. In augustus 1990 verliet de SPD (SDP) de regering. In oktober 1990 gingen de DA en DBD op in de CDU.

Op 3 oktober 1990 vond de hereniging van Oost-Duitsland en West-Duitsland plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de hierboven gegeven, goede, antwoorden lag het ook aan het failliet van het communistisch systeem in heel Oost-Europa. In de jaren 80 bleek het hele idee van vijfjarenplannen en planeconomie niet te werken. Er ontstonden tekorten en zwarte markten. Overal in het Oostblok ging men hervormen. Zo werd de economie hervormt en ook kwam er meer openheid en vrijheid (in Rusland waren dit de Glasnost en Perestrojka). Maar dat zorgde er alleen maar voor dat de men in het Oostblok alleen maar meer vrijheid wilden. Vanuit alle kanten kwam de behoefte voor meer vrijheid. Oppositiebewegingen gingen zich roeren, binnen de communistische partijen waren de verhoudingen veranderd. Op een gegeven moment was er geen houden meer aan. Overal in het Oostblok waren er demonstraties die steeds massaler werden. Uiteindelijk viel de muur en uiteindelijke zijn de meeste communistische regimes gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige echte reden is dat de DDR virtueel failliet was. Het is trouwens Gorbatsjev die beloofd had geen interventies te doen en vervolgens in de onderhandelingen met Bush Sr een drie miljard dollar als lening gevraagd en gekregen heeft. Dit was in een inteview een paar maanden geleden bij de herinnering aan de val van de muur.(Honecker was op dat moment een marionet van het sovjetregime en M. Gorbatsjev was intelligent genoeg om dit zonder bloedvergieten te laten gebeuren, wat hem nooit in dan genomen is. Waarom denk je dat die man publiciteitfoto's laat maken met Luois Vuitton tassen en de wereld rondreist om lezingen te geven????