Wereldwijd de grenzen open heeft nog geen enkele politie partij in het programma staan. De sociaal-liberalen partij D66 is wel het verst. Momenteel bij D66 een speerpunt: denk en handel internationaal’, het betekent dat sociaal-liberalen zich niet laten belemmeren door grenzen tussen natiestaten.

De Mr. Hans Van Mierlo Stichting, het Wetenschappelijk bureau D66 voor sociaal-liberaal gedachtegoed onderschrijft de volgende stellingen en argumenten:
Morele gelijkwaardigheid is een van de bouwstenen van het sociaal-liberalisme: ieder individu, waar ook ter wereld, heeft het recht om een eigen invulling te geven aan het goede leven.
Grenzen tussen landen leiden ook tot onwenselijke discriminatie. Dit stelt Henk van Houtum, hoogleraar politieke geografie. Een wereld zonder grenzen bestaat niet, vindt hij, en er is niets mis met het maken van onderscheid op basis van de geschiktheid van mensen voor de arbeidsmarkt.
Dichte grenzen creëren juist migratie. Of andersom gesteld: open grenzen zorgen voor meer ‘terug-migratie’.
Rinnooy Kan, senator voor D66 en hoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam pleitte op 24 september 2016 in het programma Kamerbreed voor vrije wereldhandel en open grenzen. Hij noemt het een zegen.

Toegevoegd na 10 uur:
politiepartij moet zijn: politieke partij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
politie partij = politieke partij.
Het lijkt er steeds meer op dat de taalchecker op eigen initiatief wijzigingen aanbrengt.