In hoeverre heeft democratie iets te maken met ontwikkeling van een land?

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat het nutteloos zou zijn om in minder ontwikkelde landen een democratie in te voeren. Ikzelf dacht dat dit best zo zou kunnen zijn, daar mensen in zo'n land zich snel laten overhalen door oude instituties of charismatische mensen. Maar uiteraard zitten ook hier meer kanten aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel kort door de bocht.

Mensen die niet ontwikkeld zijn hebben geen verstand van internationale politiek en / of economie en zullen dus stemmen op hun stamgenoot of geloofsleider waardoor andere stammen en geloven zich onderdrukt voelen en in opstand komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang 'machthebbers' in een minder ontwikkeld land niet bereid zijn tot een democratische staatsvorm zal deze er niet komen.

Bij een democratie hoort, dat een volksvertegenwoordiger het recht heeft om een wetsvoorstel in te dienen of te wijzigen. Dat hij recht heeft op inspraak. Dat iedere volksvertegenwoordiger kan stemmen over een voorstel en dat een voorstel is aangenomen als een meerderheid van stemmen daartoe heeft besloten. En dat alle volksvertegenwoordigers aan elkaar gelijk zijn.

Als deze punten niet worden geaccepteerd door de 'heersende machthebbers' zal een democratiseringsproces geen succes worden.
Computoon
11 jaar geleden
Het installeren van een democratie is voornamelijk afhankelijk van de cultuur die een gemeenschap deelt. Een democratie is vooral een westers begrip en wordt vooral uit westerse hoek als ideaal en noodzakelijk gepredikt. Dat is normaal, want door het installeren van democratieën heeft de westerse wereld haar imperium kunnen uitbreiden. Politiek, economisch en imperialistisch gezien moet een ontwikkeld land dus een democratie zijn.

Dat gedachtegoed kan met andere woorden op heel wat kritiek rekenen. Zoals je weet zijn niet alle mondiale culturen even democratisch gezind als de westerse wereld. Veelal wordt een democratie vergeleken met respect hebben voor de internationale mensenrechten. De UVRM (Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens) is echter een westerse verklaring die geen steun gekregen heeft van anders denkende culturen.

Dus is het inderdaad nutteloos om een democratie te proberen invoeren in een land dat 'niet ontwikkeld is zoals ontwikkeling wordt gedefinieerd door de westerse wereldorde' en moet vooral nagedacht worden naar een herdefiniëring van mensenrechten.