wat gebeurde er met de koloniën van de Republiek der Nederlanden na de faillietverklaring van de W.I.C. en de VOC?

voor mijn pws wil ik graag weten wat er met de kolonien gebeurden na de faillietverklaring van de voc en voornamelijk na die van de WIC?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik zie dat je vraag nog niet is beantwoord. Jammer, want ik had er ook wel wat meer over willen weten. Ik doe alleen maar een poging om je wat verder te helpen, en heb niet de pretentie alles precies te weten.

De VOC ging failliet (overgebleven bezittingen gingen naar de Bataafse Republiek), maar de WIC zeker niet! Die is gewoon opgeheven zonder faillissement, omdat de inkomsten wat tegenvielen.

Ik hoop dat ik het gedeelte van je vraag "wat gebeurde er met de kolonien?" goed interpreteer. Het antwoord op die vraag is niets.

De handel zal heus niet opeens gestopt zijn. De VOC en WIC waren alleen maar bepaalde georganiseerde handelspraktijken (WIC opgericht uit onvrede met de gang van zaken in de VOC), en alle veranderingen die er zijn gekomen in de samenstelling van de koloniën, hadden niets te maken met het opheffen van VOC en WIC. Alle wijzigingen in koloniaal bezit, hadden alleen maar te maken met oorlogen, politieke besluitvorming, en verdragen (b.v. het congres van Wenen in 1815)

Hier een aardige lijst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_koloni%C3%ABn_en_handelsposten

Ik heb me er niet uitgebreid in verdiept, maar wel een half uurtje, en ben tot de ontdekking gekomen, dat er ongelooflijk veel te vinden is, over dit onderwerp op internet. Als jij er dus een heel uurtje aan besteedt, zul je veel wijzer worden, en uitgebreidere (en betere?) informatie vinden, dan die ik hierboven geef.

Een goed uitgangspunt is wiki, waar je n.a.v. de links dieper in het onderwerp kunt duiken. Veel succes!