Hoeveel uur moet je minimaal vrijwillerswerk doen, als je een WW uitkering hebt?

In de media heb ik vernomen dat men met een WW-uitkering een tegen prestatie moet gaan leveren in de vorm van vrijwilligerswerk. Ik weet echter niet om hoeveel uur het per week moet of mag zijn. Als volgend jaar zelf geen vrijwilligerswerk hebt gevonden, dan gaat de gemeente je aan het werk zetten. Dat zou dan eventueel zijn als papier prikker. Ik ga zelf vrijwilligerswerk zoeken, maar hoeveel uur moet je dit minimaal en hoeveel uur mag je dit maximaal doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat jij hebt gelezen in de media gaat niet om een WW uitkering maar het betreft een wetsvoorstel voor mensen in de Bijstand. Het is nog maar net naar de Tweede Kamer en dus nog niet definitief vastgelegd. De bedoeling is dat het eventueel volgend jaar juli in zal gaan.

Het WWB-wetsvoorstel is op 12 november 2013 naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin wordt geregeld dat alle gemeenten straks verplicht zijn om de tegenprestatie in de gemeentelijke verordening te verankeren.

Jij hebt het in je vraag over WW en dat is wat anders dan bijstand via de gemeente. In de WW mag je wel in sommige situaties vrijwilligerswerk doen. Dit moet je wel doorgeven aan het UWV. Zie daarvoor de informatie van het UWV.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn nu ook al veel gemeenten die een tegenprestatie vragen, maar ze doen dat niet allemaal en ze stellen ook verschillende voorwaarden. Je eigen gemeente kan je informeren over welke voorwaarden zij aan jouw stellen in het geval je straks gebruik gaat maken van Bijstand van de Gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Uw informatie is heel bruikbaar voor mij. Ik ga hier mee aan de slag. Groet Evele