Waarom zeggen we dat president Obama de president is van Amerika, terwijl Amerika een werelddeel is?

Misschien is het een domme vraag maar ik vraag het me echt af. Ik neem even als voorbeeld Europa, dat is ook een werelddeel maar daar kun je toch helemaal geen leider danwel president van hebben? Heb ik gelijk en zo ja, waar komt dit misverstand dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
ze bedoelen United States of America, maar voor het gemak zeggen ze altijd America.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Europa heeft een president;)

Antwoorden (4)

Amerika hoort allemaal bij elkaar, omdat het staten zijn. Dat is niet in Europa. Wij hebben landen en hebben allemaal een eigen president of koningin of koning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar kom ik nu ook achter nu ik de andere antwoorden zie;)
Amerika is nederlands voor usa of united states of america. Als je het over werelddelen hebt, is het noord amerika of zuid amerika
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij snapt het antwoord niet: in het taalgebruik is het meestal of de VS, of Amerika. Dat dat taalkundig niet helemaal correct is, doet daar niets aan af - veel mensen zeggen Holland als ze Nederland bedoelen.
Het is geen domme vraag, want volgens moj heb je wel gelijk dat het niet klopt. Obama is prrsident van "de verenigde staten van Amerika". En in heel Amerika is maar 1 verenigde staten... Wij korten het VS van A vervolgens verkeerd af naar "amerika". Dat die afkorting geaccepteerd wordt, komt doordat de VS het belangrijkste land van Amerika is.
Vergelijk t maar met de verwarring tussen Holland en Nederland.
Of van Rusland terwijl eigenlijk USSR werd bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
Dat berust op een misverstand (bij jou).
Amerika is geen werelddeel, Noord Amerika wel.
Er zijn 6 werelddelen: Europa, Azie, Australie, Afrika, Noord Amerika en Zuid Amerika.

Obama is president van Amerika, officieel: de Verenigde Staten (van Amerika).
In het Engels: The United States of Amerika (USA)
Het land Amerika ligt in het Werelddeel Noord Amerika.
Andere landen die ook in Noord Amerika liggen zijn: Canada en Groenland.
Ook alle landen die, zoals wij dat zeggen, in Midden Amerika liggen, behoren geografisch gezien tot Noord Amerika, Zoals: Mexico, Costa Rica. Guatemala enz Maar ook eilanden zoals bijv. Cuba en Curacao.
De hele lijst landen kun je hier lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Amerika