Bovenstaand antwoord geldt voor executieve medewerkers. Die dus in uniform kunnen lopen of niet, dat hangt er van af wat voor werk ze doen. Waarbij executief wil zeggen: belast met de uitvoering van de wettelijke politietaken. Niet-executieve medewerkers (bijvoorbeeld de secretaresse van de korpschef) hebben een politie-ID. Dat geeft formeel geen rechten of plichten, maar is wel handig als je bijvoorbeeld bij de rechtbank of een ministerie komt. Dan mag je zomaar zonder verder onderzoek naar binnen.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat wel.
Dit moet ik weten omdat ik ga bij de politie werken over een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide anders kan iedereen zeggen dat ze bij de politie werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen beide. Het is alleen een politiepasje en niets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd niet beide, iedereen met een burgerfunctie bij de politie krijgt na het afleggen van de eed een politie-identiteitsbewijs. Da's gewoon een klein plastic pasje. Creditcard-formaat zeg maar.
Niet iedereen, hangt er vanaf welke functie binnen de politie. Als het een functie betreft waarbij men zich moet legitimeren richting burgers dan heeft men een poliebadge/pas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een politieagent moet ten alle tijden zijn legitimatie bij zich hebben.

Als hij/zij in burgerkleding is dan moet hij/zij zich ongevraagd legitimeren als hij bv iemand aanhoudt of ten spoedigsten als dit gezien de omstandigheden niet direct kan.

In uniform moet hij/zij zich legitimeren als de burger daar om vraagt en moet dit ongevraagd doen als hij in uniform een woning binnen gaat om daar een aanhouding of zoeking te doen.

De politie heeft alleen een politielegitimatie. Een "badge" hebben ze niet als ID. Enige wat je wel eens ziet is dat het id kaartje in een mapje zit waar ook het korpsembleem opzit. Dat is hetzelfde ding wat ook op de uniformjassen zit en heeft geen waarde alszijnde legitimatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Jouw antwoord gaat over agenten. Maar je kunt ook een administratieve of logistieke functie bij de politie hebben. Is dat dan ook van toepassing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat geldt alleen voor executieve diensten en met een BOA status (aangifte dames/heren - flitspolitie). Dus de mannen en vrouwen van de politie die een publieke functie hebben èn een opsporingsbevoegdheid bezitten. Administratief personeel heeft wel een personeelspas van de politie. Maar dat is geen politielegitimatie zoals in mijn antwoord omschreven.