Democrats en Republicans, waarom noemen ze zich zo?

In de VS hebben ze Democrats en Republicans. Dat zijn toch niet echt politieke richtingen? Wat willen ze eigenlijk de VS is toch eigenlijk een democratische republiek bestaat er een gevaar dat ze een ondemocratisch Koninkrijk worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Kort gezegd: Links en Rechts......
(in de volgorde van jouw vraag)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn wel degelijk politieke richtingen.
Ja amerika is een democratische republiek. En waarom een koninkrijk. In amerika is geen koning of koningin.

Toegevoegd na 1 uur:
Juist om dat het republiceinen zijn

Toegevoegd na 1 uur:
Juist om dat het republikeinen zijn

Toegevoegd na 1 uur:
Juist om dat het republikeinen zijn
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Juist om dat het republikeinen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het behoud van de Republiek. Zijn een democratie en een republiek niet staatsvormen die eigenlijk in elkaar passen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat het republikeinen zijn
De naam "Republikeinse Partij" werd in het midden van de jaren 1850 bedacht, voor een deel als eerbetoon aan de naam die in eerste instantie werd gebruikt door de partij van Thomas Jefferson, de derde president van de VS die zich verzette tegen het imperialisme van de Engelsen, die over de wereld heersten uit naam van hun koninkrijk. De naam komt uit een artikel van Horace Greeley uit 1776 waarin hij zich uitsprak tegen de republikeinse waarden van burgerlijke deugdzaamheid en verzet tegen aristocratie en corruptie.

De Democratische partij lijkt me duidelijk als naam. Zij bevinden zich links van het midden en zijn liberaal, terwijl de Republikeinen zich rechts van het midden bevinden en conservatieve waarden aanhangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
"en verzet tegen aristocratie en corruptie" moet zijn: "en zich verzette tegen aristocratie en corruptie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed hier al een 'beste antwoord' te lezen. maar even een subvraagje, Democratie betekent toch dat iedereen een stem, in de politieke zin heeft en geeft toch geef specifieke politieke richting aan, waarom noem je je partij dan democratisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Republikeinen zijn ook voor democratie, uiteraard. Maar de naam Democraten is waarschijnlijk gekozen om te benadrukken dat de partij er is voor het hele volk. Dus iedereen, en niet alleen een select groepje rijke, welgestelde, bevoorrechte, conservatieve mensen die hun posities willen veiligstellen. Zoiets. Het is natuurlijk ontstaan in de tijd dat de slavernij in Amerika nog volop aanwezig was. Vergelijk het met de Partij van de Arbeid. Die is ooit zo genoemd om te benadrukken dat ze een partij voor het werkende deel der bevolking zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet voor anderen opkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een bijna 3 uur 's nachts plan, ik begin in plaats van Groen of Vrijheid (of wat komt er nog.) partij, De Ondemocratische Partij van Paul Peters ) OP3, niemand stemt op mij (hoop ik dan) en ik doe mijn partij naam en partij programma eer aan als geen andere partij me heeft voorgedaan. You down with OP3?!
Vroeger was er de Democratisch-Republikeinse Partij. Die zijn gesplitst waarna er een deel de Democratische partij werd en een andere de Whigh partij dat later de Republikeinse partij zou worden.