Waarom moeten we de komende jaren gaan bezuinigen, volgens de politiek?

De bedrijven die steun hebben gekregen van de overheid moeten die steun toch ook grotendeels weer terug betalen? Waarom moeten we dan zoveel gaan bezuinigen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een minder draaiende economie wordt er minder verdient en minder belasting betaald. Hierdoor krijgt de staat minder geld in kas. Tegelijktijd zijn er allerlei dure projecten opgestart, met de hoop werkgelegenheid & vraag naar goederen te creeren. Die hebben geld gekost, wat geleend is:

=> Minder inkomsten & meer uitgaven => Zodra de economie niet meer op intensive care ligt moet de broekriem aan om weer in de groene cijfers te komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat we de laatste tijd veel hebben uitgegeven vanwege de crisis. Aangezien er geen bomen in Den Haag zijn waar geld aan groeit moet dat een keer terug worden betaalt. Dat kan je steeds uitstellen of zo snel mogelijk terug betalen. De keuze is op de laatste gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De negatieve cijfers voor de komende jaren komen niet (alleen) door de geleverde staatssteun.
De belangrijkste oorzaken liggen in de feiten dat door de teruglopende economie de opbrengst (uit b.v. belastingen) aanzienlijk terug lopen en de uitgaven (b.v. uitkeringen) juist toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moeten haringen gedeclareerd worden, Nog wat goud in een rotonde begraven worden, Het minimum bAlkenzuurnorm moet men blijven garanderen aan incompetente lieden, een troel van de STAATSloterij krijgt nog een bonus, de gRoene DRAAK moet onderhouden worden, de renovatie van een boot van een woningbouwvereniging is nog niet voldaan En de noordzuid lijn volstorten met beton zou zonde zijn van het geld wat erin is gestoken, systeem kilometerheffing om de werkende burger nog verder uit te kleden moet nog voorgeschoten worden enz enz enz.

Toegevoegd na 9 minuten:
O ja, en oorlogje spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de staatsschuld niet verder op te laten lopen. Uiteindelijk komt die namelijk bij de belastingbetaler terecht.