Alleen faciliteiten voor Turkse dienstplicht?

Een werkgever in Nederland moet zijn werknemers met een Turks paspoort in staat stellen hun (verkorte) dienstplicht in Turkije te vervullen. De Nederlandse overheid verstrekt ambtenaren met (ook) een Turkse nationaliteit 5000 euro renteloze lening om de lange dienstplicht af te komen. Sommige ambtenaren worden tijdens hun Turkse dienstplicht doorbetaald. Eigenlijk een vreemde situatie.
Heeft een medewerker met een nederlandse-israelische dubbelnationaliteit dezelfde rechten? Wordt die door doorbetaald als hij als reservist wordt opgeroepen?

Toegevoegd na 18 uur:
ter info: in Israel is de dientplicht verplicht en enige weken per jaar opkomen als reservist evenzeer verplicht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als zich die situatie zou voordoen dan geldt volgens mij het gelijkheidsbeginsel, het algemene principe dat iedere burger (wettelijk) gelijke rechten en een gelijke behandeling in gelijke gevallen toekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger de Nederlandse dienstplicht moeten vervullen teggen een 'wedde' van 125 gulden per maand.
Ik had ook wel gelijkgesteld willen worden met doorbetaling van loon.

Andere antwoorden (1)

Hier is een fundamenteel verschil: De dienstplicht voor de turk is een plicht. Als hij/zij naar Turlkije terug gaat zonder de dienstplicht verdwijnt hij een poos de cel in. In Israel is het zijn van reservist vrijwillig. In dat geval kies je er dus voor om in het leger van een ander land te dienen dan het land waar je woont.

Ik denk datje dan geen aanspraak kan maken op een dergelijke regeling. Ik zou het persoonlijk vreemd vinden als het wel kon.