Wat voor soort politiek hebben ze in Spanje, en hoe verschilt dat van hier?

In Spanje hebben ze een koning, een minister-president of een president en daarbij nog kamers... Wij hebben een koningin, een minister-president en ook kamers...

Zij hebben dus een parlementaire (met een parlement) constitutionele (een grondwet) monarchie (een koning)? of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het verschil met NL is dat in spanje de regio's (zeg maar onze provincies) veel autonomer en belangrijket zijn. Twee daatvan zijn nog onafhankelijker dan de rest (Cataluña en Píis Basco). Spanje is dus een federatie, net als Duitsland en (de naam zegt het al) de Verenigde Staten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay dat verklaart het =P Want mijn Spaanse vriend dacht dus dat hij geen monarchie was, en ik zei dus van wel omdat hij een koning had..., en hij meeten zo van''maar die heeft geen macht''etc...Nou ja dankjewel dus =P

Andere antwoorden (1)

Net als Nederland en België is Spanje een constitutionele monarchie, met de koning als staatshoofd. De uitvoerende macht bestaat uit een premier of president van de regering. De wetgevende macht bestaat uit 2 kamers, het Hogerhuis (de Senaat bij ons) en het Lagerhuis (het congres van afgevaardigden). Het land bestaat uit 17 min of meer autonome regio's.