Kan Schotland economisch gezien een zelfstandige staat vormen zonder het Verenigd Koninkrijk?

In 2014 wordt er een referendum gehouden in Schotland over wel of geen onafhankelijkheid. Het lijkt mij alleen maar goed als mensen daarover kunnen stemmen. Maar is Schotland economisch gezien een groot genoeg land om een zelfstandige staat te vormen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, daar kun je rustig vanuit gaan. De roep om onafhankelijkheid wordt bijna altijd ingegeven door de gedachte dat men er dan economisch op vooruit gaat. Zo zijn er Vlamingen die vinden dat er teveel geld naar Wallonie gaat, en dus een zelfstandig Vlaanderen willen, en precies hetzelfde zie je in Catalonië. Daar vindt men, dat op eigen benen staan veel voordeliger is, en de voorstanders vinden dat Catalonië zo'n beetje heel Spanje moet onderhouden. Niet voor niets willen de wat armere gebieden nooit onafhankelijkheid.

Eigenlijk wordt er 2 maal getoetst of het wel kan. Allereerst om zoiets op poten zetten en te zorgen dat het referendum doorgaat (dan ben je al een aardig eind op weg) en daarna moet ook nog eens voor gestemd worden. Het gaat dus niet allemaal zomaar even.

Overigens moet je dat "zelfstandige staat" met een behoorlijk korreltje zout nemen. Er kan echt van alles uitkomen. Een soort provincie met verregaande eigen bevoegdheden, een soort "status aparte", en zelfs kan zo'n referendum alleen maar gebruikt worden om een betere positie met wat meer zelfsbeschikking te krijgen.

Schotland wordt echt geen nieuw land, en Catalonie ook niet. Dat kan nauwelijks. (denk alleen al aan defensie!) Maar voor beide landen geldt dat er misschien wel iets anders uit te slepen valt. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie!