wat zijn verbeter punten in onze nederlandse wetgeving?

wat kan er beter worden door aanpassingen ten op zichte van onze wetgeving.dus overtredingen,strafbare feiten en misdrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Volgens mij heb je echt wat gewonnen als we gewoon weer teruggaan naar de Tien Geboden. Lekker overzichtelijk en multi-toepasbaar. De rest is daar toch allemaal een voortvloeisel van en zo onderhevig aan interpretatie en jurisprudentie en letter en geest van de wet enzo, dat het volgens mij in de praktijk weinig verschil zou maken. Volgens mij hebben we in dit land inmiddels meer advocaten dan warme bakkers ; dat zegt toch wel wat zou je denken. In elk geval dat er iets een klein beetje scheef gegroeid is.

Nadeel is natuurlijk dat een complexe samenleving als de onze complexe spelregels kent, waar niet iedereen zich aan wil houden en waar je dan weer maatregelen tegen moet bedenken. Zo hebben we inmiddels een wetboek waar je een leuke gymzaal mee kunt vullen, en weet volgens mij niemand meer precies wat waar staat. En voor elk nieuw verschijnsel komt er weer een uitgebreide gebruiksaanwijzing met bijbehprende richtlijnen en repressaiiles bij. Denk aan mobiel bellen. Of Internet. Zo blijven we natuurlijk an de gang. Een periodieke opschoning zou mischien best wel een goed idee zijn, maar kost weer tijd die we eigenlijk nodig hebben om de boel bij te houden. In de praktijk zal het er dus waarschijnlijk niet van komen. Niet in zijn geheel althans.

Toegevoegd na 54 seconden:
Die Tien Geboden bedoel ik natuurlijk figuurlijk he, daar staan er ook wel wat in waar je heden ten dage geen kant meer mee op kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden inderdaad ons moeten houden aan de 10 geboden. Dan zou de wereld er een stuk vrediger uitzien. Welke van de 10 geboden zou je niet kunnen toepassen in het dagelijks leven wat we nu leven?
Je moet bepaalde woorden niet letterlijk nemen, omdat we nu meestal geen ossen en ezels en slaven meer hebben bijvoorbeeld ;), je kunt het ook vertalen naar deze tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, ik bedoel zaken als gesneden beelden maken en geen andere Goden dienen ; daar zou ik persoonlijk weinig meer mee kunnen.

Andere antwoorden (10)

DE rechten van de burger worden afgepakt, geef die weer terug... Dat de-escaleert...

Dubbele straffen als er een politieman of buschauffeur of ambulancechauffeur bij betrokken is... Totale onzin... WAANZIN zelfs...

Zo meteen krijg je nog een tabel... Als je een overtreding maakt terwijl het donker is en je rijdt in een peperdure Mercedes en je de overtreding is verder dan 100 kilometer van huis dan is de factor 2,4, dus den betaal je de boete met een vermenigvuldigingsfactor met 2,4...

Gaat het daar naar toe? WAANZIN, dubbele straffen...

Als dat eruit gaat, is dat alleen al een hele grote verbetering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overdreven bescherming van een burger. Voorbeeld: iemand breekt in, wordt door de eigenaar betrapt, krijgt een oplawaai. Vervolgens wordt door de inbreker de eigenaar aangeklaagd wegens lichamelijk geweld. Uitspraak rechter: eigenaar moet iedere maand smartengeld aan inbreker betalen. BELACHELIJK.
Moet niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft die eigenaar van een huis een hele slechte advocaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag jezelf verdedigen, maar het moet wel proportioneel zijn. Het is ook niet goed dat iemand die inbreker mag doodslaan, alleen omdat hij op zijn/haar terrein komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een spuitbus verf staan. Dat werkt heel goed. Maar liever zou ik zijn/haar kont vol lood pompen, maar dat mag niet. jammer. Dat geneuzel over rechten van inbrekers. Links gezever.
Hogere boetes, vergelijkbaar met Scandinavische landen: te hard rijden? 1/2 maandsalaris boete. Dan is het ook eerlijker. Want iemand die een ton per maand verdient, vind 80 euro minder erg dan iemand die 2000 per maand verdient.
Daarnaast zullen mensen het minder snel in hun hoofd halen om zoiets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is idd eerlijker, goed idee! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij wordt niet harder gestraft raakt hem hetzelfde in zijn portemonee als iemand die minder geld heeft. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uh iemand die bijna geen cent te maken heeft maar een klein goedkoop autootje als enige luxe heeft en verder zo sober mogelijk moet leven hoeft dan maar niet te betalen want van een kale kip kan je niet plukken en daardoor lekker kan scheuren over de Nederlandse wegen. En iemand die door zijn baan vreselijk veel op de weg zit en onder tijdsdruk contineu moet werken hoe wordt de boete dan berekend want de baas heeft geld zat.
Ik moest het even kwijt maar kan je standpunt zeker wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diegene die geen cent te makken heeft, heeft wél een inkomen daar moet hij dan net zo goed bv 50% van betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel volgens het gelijkheidsprincipe, want iedereen moet 10/20/50% betalen. Daarnaast is het huidige systeem 'oneerlijker' dan dit systeem.
Ik zou graag verandering zien in het vluchtelingenbeleid. Er zijn opvallend veel mensen in Nederland die geen identiteit meer hebben en daarom rechteloos zijn > ze kunnen om het even opgepakt worden en opgesloten.

Verder heb ik bezwaar tegen de manier waarop de VoedselWarenWet is geregeld... en nog vele andere misstanden zoals je die kunt zien in het programma Keuringsdienst van Waren (is complex, word helder uitgelegd in de programma's onder deze link).
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=272&md5=04f70698ab53a851b2d62ddfef618789&sq=keuringsdienst

Het lijkt me ook leuk wanneer de normale mens beter ingelicht word over zaken die in de overheid omgaan, zonder sensatie of verkleuring.

En dat politici meer rechttoe rechtaan zeggen wat ze bedoelen; ik kan het niet uitstaan om naar ze te luisteren wanneer ze enorm veel vertellen maar niets zeggen.
Ook zou ik willen dat politici niet verschijnen (als zichzelf) in televisie spelletjes; dat is belangenverstrengeling. En dat iedereen duidelijk word gemaakt, vanuit de overheid, dat je geen mensen behoort te kiezen om hun sociale vaardigheden maar om hun ideeën.
Deze dingen zouden strafbaar kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firstredrose;

De legitimatieplicht, de anti-terreurwetgeving, de bioscoopcensuur, de wet Mulder, het biometrische paspoort zijn zo een paar dingen die van mij best op de schop mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou willen dat mensen/vrouwenhandelaren en loverboys zwaarder gestraft worden en nooit op verlof mogen, ter bescherming van hun slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammergenoeg zitten die jongens vaak in die groepen die en soort extra politiebescherming krijgen (ter voorkoming van betichting van discriminatie ofzo) en niet of nauwelijks aan te pakken zijn, zoals mijn buren.....:roll:
Als jij of ik zoiets zou proberen, kregen we er wel goed van langs hoor.
Mensen die ooit als minister weggestuurd zijn zouden geen minister meer moeten kunnen worden (Donner).
En al helemaal niet op dezelfde post (Hirsch-Balin).

In de wet moet vastgesteld worden dat wanneer de premier aftreed (omdat hij een andere functie gaat vervullen) er nieuwe verkiezingen moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar we hebben toch een vice-president? Ik vind dat men netjes op zijn beurt moet wachten mbt verkiezingen. het is niet zo dat we in een regeringscrisis zitten ofzo. Dat het niet lekker loopt, daar zijn we het over eens- maar men moet ook helaas de toegewezen tijd krijgen om te regeren waarover gestemd is. Dat is ook democratie.
Herinvoeren van de stemplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd stemmen is een plicht binnen een democratie, geen recht. Veel mensen zien dat verkeerd.
Het feit dat niet iedereen dezelfde rechten heeft. Een moordenaar of kinderverkrachter verdient niet op een nieuwe kans in de samenleving. Dat is gewoon niet te verkopen aan slachtoffers of nabestaanden.

Want als je zo een hekel aan iemand heb dat je er 20 jaar voor over heb, dan kun je hem rustig vermoorden. Hij dood en jij uiteindelijk blij & vrij.