Wat gebeurt er als een partij een zetel wint of verliest?

Als een partij een zetel verliest, dan hebben ze in hun fractie een lid minder. Hoe wordt bepaald welk lid van de fractie moet aftreden? En waar gaat dat lid dan heen?

Als een partij een zetel erbij krijgt, hoe komen ze dan aan dat nieuwe lid?

Dit betreft de gemeenteraadsvergadering

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Bij het stemmen zijn er al meer dan het uiteindelijk aantal kandidaten. De nr 1 tm 14 worden geinstlleerd bij 14 zetels. Indien nr 16 meer voorkeur stemmen heeft dan nr 1 t/m 14 dan word die vervangen door nr 14
10 jaar geleden
Het is niet zo dat een fractielid vertrekt omdat er een zetel minder is. Voor alle raadsleden eindigt de termijn. Vervolgens treden die nieuwe leden aan die zijn gekozen. Of ze daarvoor dus ook al in de raad zaten is niet relevant. Gekozen zijn die leden die zelf de kiesdeler halen. Dat is het aantal uitgebrachte geldige stemmen, gedeeld door het aantal te verdelen zetels. Vervolgens worden de overblijvende stemmen op een lijst van boven naar beneden verdeeld over die lijst, en vervolgens de dan nog overblijvende stemmen tussen de lijsten (restzetels).
Het kan dus ook zo zijn dat een fractie geheel wordt vervangen, omdat er andere kandidaten op de lijst staan dan er nu in de raad zitten.
En ja, wat ga je doen als je niet herkozen bent? Genieten van je vrije tijd. Een afgetreden raadslid krijgt geen wachtgeld of zo.
teusvh