Kan ik mijn belasting overmaken aan het Europees Parlement en is dit dan aftrekbaar van mijn Nederlandse belasting?

Gaat Europese belastingen boven Nederlandse belastingen?
Ik wil graag mijn belasting aan het Europees parlement overmaken, maar vraag me af of dit aftrekbaar is op de Nederlandse belasting die ik moet betalen op mijn inkomsten.
Heeft het E.P. wel een bankrekening voor ontvangen belastingen?

Of is dit pas mogelijk als we een Verenigde staten van Europa hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dat kan niet je krijgt een aanslag van de nederlandse belastingdienst en aan die moet je betalen. Het europees parlement heeft je geen aanslag gestuurd dus hun ben je niets schuldig. Aftrekbaar is het al helemaal niet want je betaald iets dat je niet hoeft te betalen omdat er geen vordering op je is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De belastingwet is niet zo vrijblijvend dat je zelf kan bepalen aan welke bestuurslaag je de belasting betaalt. Als je geen belasting wil betalen in Nederland kun je altijd nog in een ander land gaan wonen, werken of een bedrijf opzetten. Dan heb je soms nog de keuze waar je belasting betaalt op grond van allerlei verdragen tussen landen onderling.

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet. De reden is eenvoudig. Je bent belastingen verschuldigd aan de Nederlandse staat, niet aan het Europese Parlement.

Het Europese Parlement is ook geen "regering" maar een orgaan dat de Europese Commissie moet controleren en Europese regelgeving van de Europese Commissie kan amenderen of blokkeren.
Leden van het Europees Parlement worden gekozen door de volkeren van de lidstaten bij de 4 jaarlijkse Europese Parlementsverkiezingen.

Het dagelijkse bestuur van Europa wordt gedaan door de Europese Commissie waarin Commissarissen zitten die door de nationale regeringen van de lidstaten zijn voorgedragen en benoemd door het Europees Parlement.
Deze worden dus niet door het volk gekozen.

Officieel is de Europese Commissie geen regering maar een "regulerend orgaan" dat "Richtlijnen" uitvaardigt waaraan lidstaten zich moeten houden na goedkeuring door het E.P.
Deze richtlijnen moeten dan door de lidstaten worden omgezet in wetgeving in hun eigen land en taal.

De lidstaten betalen contributie aan de E.G. uit hun nationale belastinginkomsten.
Dus betaal je met je belastingafdracht aan de Nederlandse staat mee aan de contributie voor Europa.

Je kunt wel giften overmaken aan politieke partijen die in het Europese parlement zitting hebben. Deze zijn volgens de ANBI regeling aftrekbaar.

Hier zijn de regelingen omtrent giften omschreven:

http://financieel.infonu.nl/belasting/10877-belastingdienstfiscaal-aftrekbare-giften-inkomstenbelasting.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+