Mag de politie een telefoon gegevens aftappen, (smsjes , gesprekken) Als het Niet om een misdrijf gaat? Specifiek; als het de ouder is die het aftapt?

Is dit, niet bij een 16-jarige inbreuk op privacy? Of heeft een ouder recht om dit te weten, in combinatie met het minderjarig zijn?
Mag een ouder dat tijdens werktijd doen?
* Van belang is hierbij dat diegene geen strafblad heeft. Ook geen gebruik maakt van alcohol/drugs/geweldsincidenten. Er is dus geen enkele om af te tappen, behalve wantrouwen.
Is dit dus we/niet inbreuk op de privacy, en mag dit dus wel/niet plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

De politie mag alleen als de officier van justitie toestemming geeft een telefoon aftappen. Dat is dus zeker niet alleen om prive redenen.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee, dit mag absoluut niet, maar denk dat het stiekem wel veel gebeurt. Ik denk dat er veel ouders zouden zijn die hetzelfde hadden gedaan als ze deze macht zouden hebben. Het is idd een inbreuk op de privacy en bovendien zeer onbeschoft. In sommige gevallen kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar in dit geval totaal niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ouder mag dat zeker wel, als het een ouder is met gezag, én inwonend is bij die ouder. Immers de 16-jarige valt onder de verantwoordelijkheid van die ouder. Je kunt je wel afvragen of dit nog bij de leeftijd past, maar zeer formeel mag het wel.

Overigens is het wel verstandig dit te delen met de 16-jarige, maar dat is weer een ander verhaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh excuses, de politie mag het dus niet zo maar aftappen tenzij het een opdracht heeft gekregen van het OM. De ouder mag het wel, maar mag de middelen van de politie niet misbruiken (bijv. als de ouder ook een agent is).