Is dit kiezersbedrog?

Ik las net een interessante vraag van Moniekie over kiezersbedrog en Wilders. Daarnaast viel mij gisteren ook iets op.

Balkenende gaf van tevoren aan dat hij alleen voor goud zou gaan. Mits hij nooit naar de peilingen heeft gekeken, kan het toch niet anders zijn dan dat hij wist dat hij niet zou winnen, sterker nog, veel zou verliezen. Als hij dit inderdaad wist, had hij in mijn ogen al eerder moeten aftreden. Nu zijn er nog behoorlijk wat voorkeursstemmen naar hem (en dus het CDA) gegaan die, als hij niet op de lijst zou staan, hoogstwaarschijnlijk òf naar een andere partij waren gegaan, òf de betreffende stemmers helemaal niet hadden gestemd. Dit had toch ook nog een aardige verschuiving teweeg kunnen brengen?

Dus: weten dat je er mee stopt en toch op de lijst blijven staan voor het aantrekken van voorkeursstemmen: is dat kiezersbedrog? Of misschien erg slim bedacht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leuk dat mijn vraag tot vervolg vragen leidt! Maar ik denk niet dat je dit zou kunnen zien als kiezersbedrog. Je stemt immers op een partij en niet op een persoon (al is dit voor veel mensen niet helemaal duidelijk), het programma van het CDA is inhoudelijk niet anders dan wanneer er een andere lijsttrekker had gestaan. Over het niet op personen kiezen, daarover zou je in dit geval ook nog twee verschillende standpunten kunnen bezien. 1. Balkenende was een vertrouwd gezicht die wederom vraagt om hetzelfde. Mensen hebben bij een ander gezicht toch vaak het idee dat daar ook een andere boodschap aan hangt, dat is natuurlijk onzin. 2. Het gezicht van Balkenende was ook gekoppeld an vier kabinetten die alle vier vroegtijdig zijn gevallen. Ook dat onthouden mensen en baseren daarop hun keuze.

Dit is geen bedrog. IEDEREEN in Nederland wist dat Balkenende zou aftreden als zijn partij sterk zou verliezen. En het was zeer duidelijk dat de partij sterk achteruit zou gaan. Uiteindelijk stem je ook niet op een persoon maar op een partij & idealen. Het feit dat Bakellende er niet meer aan het roer staat was vooraf bekend, & is niet relevant voor de balans van stemmen, m.i.

Nee is geen kiezersbedrog. Kiezers waren immers op de hoogte van het feit dat Balkenende alleen voor goud zou gaan. Iedereen kon hier rekening mee houden bij het uitbrengen van zijn of haar keuze.

Ik vind dit geen kiezersbedrog maar hij toont ruggegraat.(nee ik heb niet op t vCDA gestemd) Hij komt iig zijn toezegging na, dit moeten we van de anderen nog maar afwachten(*_*)

Dit is geen kiezersbedrog, hij meende het werkelijk.

Dit is geen kiezers bedrog.Bedriegen doen ze om meer stemmen te winnen bij de verkiezingen. Als ze bij het CDA een betrouware lijsttrekker hadden kunnen vinden hadden ze meer stemmen gehad. Dat er geen betrouwbare man te vinden was is zijn schuld niet. En dat hij na 8 jaar eindelijk iets goed heeft gedaan, n.l. terugtreden, valt te prijzen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100