Is dit kiezersbedrog?

Ik las net een interessante vraag van Moniekie over kiezersbedrog en Wilders. Daarnaast viel mij gisteren ook iets op.

Balkenende gaf van tevoren aan dat hij alleen voor goud zou gaan. Mits hij nooit naar de peilingen heeft gekeken, kan het toch niet anders zijn dan dat hij wist dat hij niet zou winnen, sterker nog, veel zou verliezen. Als hij dit inderdaad wist, had hij in mijn ogen al eerder moeten aftreden. Nu zijn er nog behoorlijk wat voorkeursstemmen naar hem (en dus het CDA) gegaan die, als hij niet op de lijst zou staan, hoogstwaarschijnlijk òf naar een andere partij waren gegaan, òf de betreffende stemmers helemaal niet hadden gestemd. Dit had toch ook nog een aardige verschuiving teweeg kunnen brengen?

Dus: weten dat je er mee stopt en toch op de lijst blijven staan voor het aantrekken van voorkeursstemmen: is dat kiezersbedrog? Of misschien erg slim bedacht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuk dat mijn vraag tot vervolg vragen leidt!

Maar ik denk niet dat je dit zou kunnen zien als kiezersbedrog. Je stemt immers op een partij en niet op een persoon (al is dit voor veel mensen niet helemaal duidelijk), het programma van het CDA is inhoudelijk niet anders dan wanneer er een andere lijsttrekker had gestaan.

Over het niet op personen kiezen, daarover zou je in dit geval ook nog twee verschillende standpunten kunnen bezien.
1. Balkenende was een vertrouwd gezicht die wederom vraagt om hetzelfde. Mensen hebben bij een ander gezicht toch vaak het idee dat daar ook een andere boodschap aan hangt, dat is natuurlijk onzin.
2. Het gezicht van Balkenende was ook gekoppeld an vier kabinetten die alle vier vroegtijdig zijn gevallen. Ook dat onthouden mensen en baseren daarop hun keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dank voor je reactie! (ff knippen/plakken van m'n reactie hierboven ;-)) Heel veel stemmen stemmen inderdaad op partije en/of idealen. Veel van hen zullen de partijprogramma's hebben uitgeplozen. Toch blijft er altijd nog een heel grote groep over die dat niet doen, maar wel gaan stemmen. In mijn eigen omgeving zijn er een aantal die op Balkenende hebben gestaan, onder het mom "we vinden dat hij het goed gedaan heeft". Als je dan doorvraagt naar het partijprogramma, dan weten ze het niet. Op de vraag of ze dan op de CDA hadden gestemd als Balkenende niet op de lijst zou staan, kwam het antwoord: nee, waarschijnlijk niet. Je gaat mij toch niet vertellen dat Balkenende zo naïef is/was dat hij meent te weten dat iedereen die op hem stemt, niet direct op hem stemt maar op het partijprogramma? Ik denk dat tie er nog aardig gebruik van heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk en ook vind dat een politicus hierdoor niet moet laten leiden.
Ik denk zeker dat een politicus wel weet dat er op hem gestemd wordt omdat hij het is, maar ik denk vooral dat dit voor een échte politicus niets uitmaakt, om dat hij/ zij het belangrijker vind dat mensen op hem stemmen om het programma dan om de persoon.
Helaas is in Nederland de laatste tijd de persoon erg belangrijk geworden en maakt dit bij een hoop kiezers het verschil op welke partij zij zouden stemmen, maar dat is niet waar het om draait.
Natuurlijk moet je vertrouwen hebben in dat de lijsttrekker van jouw partij te vertrouwen is en geloven dat hij het land goed kan besturen. En ik weet ook dat een heel groot aantal personen daar anders over denkt. Wat we daartegen kunnen doen, ik weet het niet, misschien dat mensen op school beter onderwezen moeten worden in politiek?

Andere antwoorden (5)

Dit is geen bedrog.

IEDEREEN in Nederland wist dat Balkenende zou aftreden als zijn partij sterk zou verliezen. En het was zeer duidelijk dat de partij sterk achteruit zou gaan. Uiteindelijk stem je ook niet op een persoon maar op een partij & idealen. Het feit dat Bakellende er niet meer aan het roer staat was vooraf bekend, & is niet relevant voor de balans van stemmen, m.i.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is geen kiezersbedrog. Kiezers waren immers op de hoogte van het feit dat Balkenende alleen voor goud zou gaan. Iedereen kon hier rekening mee houden bij het uitbrengen van zijn of haar keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit geen kiezersbedrog maar hij toont ruggegraat.(nee ik heb niet op t vCDA gestemd) Hij komt iig zijn toezegging na, dit moeten we van de anderen nog maar afwachten(*_*)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen kiezersbedrog, hij meende het werkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen kiezers bedrog.Bedriegen doen ze om meer stemmen te winnen bij de verkiezingen. Als ze bij het CDA een betrouware lijsttrekker hadden kunnen vinden hadden ze meer stemmen gehad.
Dat er geen betrouwbare man te vinden was is zijn schuld niet.
En dat hij na 8 jaar eindelijk iets goed heeft gedaan, n.l. terugtreden, valt te prijzen.