Komt corruptie vaker voor bij rechts politici dan bij linkse politici?

Of is dit gelijk.
onder corruptie kan je rekenen: machtsmisbruik, fraude, steekpenningen, enz.
Ik lees dat Berlusconi een Centrum Rechts is. En ik vroeg me af of dit onderzocht is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vind je vraag eerlijk gezegd tendentieus gesteld.
rose
13 jaar geleden
Als dan of was geweest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, het is iets dat je je af kan vragen. Waarop ik vervolgens om te beginnen zou wijzen op China en de voormalige USSR. Per definitie linkse politici en corruptie galore. Het komt dus zowel links als rechts voor, maar waar het váker voorkomt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh trouwens, over Italië: centrum-links kan er daar ook wat van. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1192941/2008/12/22/Ook-links-ruikt-naar-corruptie.dhtml Dat doet me vermoeden dat het meer met Italië te maken heeft dan met links-rechtsverhouingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linkse politici hebben als een van de speerpunten het rechtvaardiger verdelen van de welvaart.
Ze komen meer op voor de minder bedeelden en de zwakkeren in de samenleving.
Gevoelsmatig zeg ik dan dat zij logischerwijs minder snel geneigd zullen zijn hun zakken op een oneerlijke manier te vullen.
Politieke antwoorden leveren vaak minnetjes op, dus ik
dacht: laat ik het maar bij de reacties zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder te willen suggereren dat linkse politici oplichters zijn: je houdt er geen rekening mee dat de beste manier om vertrouwen te winnen is om je voor te doen als iemand die zich inzet voor minder bedeelden en zwakkeren. Als ik een carrière als corrupte politicus zou nastreven, zou ik om te beginnen veel baby's kussen, handjes schudden, ziekenhuizen openen en oproepen tot solidariteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je reactie SuzyQ haha.... Het komt er in het algemeen gewoon op neer, dat bij iederéén corruptie kán voorkomen. Je kan zoiets ook moeilijk onderzoeken, het wordt vaak "openbaar" gedaan corrupteren, maar de andere helft, zien wij niet, horen wij niet, en verdwijnt in een doofpot, die wij niet eens willen openen, en blijft ook voor altijd verborgen voor de buitenwereld. En er is geen onderscheid hierin, tussen links of rechts hoor ;-))
rose
13 jaar geleden
'En er is geen onderscheid hierin, tussen links of rechts hoor' Ook dat weten we natuurlijk gewoon niet. Totdat we cijfers hebben, statistiek, jeweetwel, onderzoek en zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ik weet wel ja", en over "onderzoek en zo..." heb ik mij reeds uitgelaten. Wat ik zeg met mijn laatste zin, is dat er bij zowel links als rechts corruptie voorkomt, is voornamelijk bedoelt voor Rubro, wiens reactie boven die van SuzyQ staat, en slaat ook op zijn reactie. Dat had ik er beter even bij kunnen zetten voor jou. Ik zeg met deze laatste zin dus niet; "er zijn evenveel corrupte linkse als rechtse", anders had dat er wel gestaan. Geeft niks, iedereen kan wel eens verkeerd interpreteren ;-)
rose
13 jaar geleden
"Geeft niks, iedereen kan wel eens verkeerd interpreteren" Dit is uiteraard waar, maar dat ik het anders interpreteer dan jij het bedoelt, betekent nog niet dat ik het verkeerd interpreteer, lijkt mij.

Het beste antwoord

Volgens mij corrumpeert een bepaalde positie (mogelijk) meer dan je overtuiging.
En of het onderzocht is? Geen idee. Dan zou iemand alle veroordelingen moeten doorzoeken, want op basis van geruchten kun je niets vaststellen. En geruchten gaan altijd.
Zo vermoed ik ook dat je, als je deze vraag voorlegt aan Geert Wilders je vermoedelijk een ander antwoord krijgt dan wanneer je de vraag aan pakweg Jolande Sap stelt.