Waarom worden verdachten in het VK meestal via de voorkant geboeid en niet via achter?

Ik zie vaker dat de engelse politie dat anders doet dan in nederland. In nederland zitten de handboeie nooit aan de voorkant, waarom is dat eigenlijk?

5 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye de Nederlandse handboei heeft een scharnier, dat heeft de Britse handboei niet. De Britse constructie is bij boeien op de rug zeer pijnlijk en wordt alleen toegepast als de verdachte agressief gedrag vertoond.
Aangezien, behalve bij vervoer, in Nederland alleen handboeien mogen worden gebruikt als de arrestant agressief is, wordt dus in Nederland altijd gelijk op de rug geboeid.
Bij niet agressief gedrag wordt tijdens het vervoer aan de voorkant geboeid, aangezien in een auto geboeid op de rug vervoerd worden geen pretje is.
LeonardN
5 jaar geleden
@popeye Als ik zo eens wat video's op youtube doorkijk zie ik vooral dat men in het VK op de rug boeit.
https://youtu.be/grbKyfGPvnM?t=496
https://youtu.be/SSPgs49I7fo?t=160
https://youtu.be/hEUSzHDPc8A?t=265
https://youtu.be/Zt1dj4mfa-g?t=75
https://youtu.be/re5bgj69WKo?t=109 Allemaal video's met deze zoekfunctie https://www.youtube.com/results?search_query=uk+police+handcuffs Ik ben dus nog niet helemaal overtuigd van de stelling in je vraag. Heb je toevallig wat tegenvoorbeelden? Hier nog een quoravraag waar in het tweede antwoord een antwoord gegeven wordt door een VK-politieagent met de 3 toegepaste methodes
https://www.quora.com/What-are-the-various-ways-that-police-officers-can-cuff-someone-and-when-is-each-methods-used-especially-the-“thumb-cuffs”
In het kort:
-"front stack": handig voor vervoer
-"rear stack": handig voor flexibele mensen die de handboeien wellicht naar voren kunnen brengen
-"rear palms out": meest gebruikt, restrictief (en dus onhandig met vervoer)
popeye
5 jaar geleden
@leonardN kijk maar eens naar rtl 7 en andere britse politie afleveringen.
LeonardN
5 jaar geleden
Zou bijzonder zijn als het waar is lees bijvoorbeeld:
https://sussex.police.uk/media/5920/appendix-c-to-52.pdf
"An officer must handcuff in line with Sussex Police policy in that all prisoners are handcuffed
to the rear, except in exceptional circumstances when they can be handcuffed to the front." Vertaald:
Een officier moet handboeien gebruiken in overeenstemming met Sussex politiebeleid zodanig dat alle gevangenen worden geboeid
aan de achterkant, behalve in uitzonderlijke omstandigheden wanneer ze aan de voorkant kunnen worden geboeid. Ik zal eens kijken als ik er langs zap.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die realityshows zijn er voor de kijkcijfers.
Handboeien aanleggen om iemand even te parkeren in welke vorm dan ook om papieren intensiever te controleren is in Nederland verboden. Men parkeert de automobilist zo lang in de politieauto.
De politie kan iemand niet zomaar handboeien aanleggen omdat zij denkt dat de papieren niet kloppen. Als handboeien geoorloofd zijn dan is dat omdat men dmv de controle zeker weet dat deze niet kloppen en de verdachte vluchtgevaar vertoont.
Erna55
5 jaar geleden
Bij " politie op je hielen U.K. " worden worden automobilisten vaker even aan de voorkant geboeid, wanneer de papieren niet lijken te kloppen. Wanneer de verzekering en/ of rijbewijs uitgezocht zijn gaan de boeien weer af.
popeye
5 jaar geleden
Iemand mag ook geboeid worden als er word vermoed dat die gene bewijs probeert weg te gooie of in te slikken of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Erna55, gelukkig gelden in Nederland andere regels met betrekking tot het toepassen van het Handboeigebruik dan in Engeland. Men dient in geen enkel land Euroland geboeid aan de kant te worden gezet omdat iets niet - lijkt -. In Engeland mag wel aan de voorkant geboeid zittend worden neergezet als blijkt dat het niet klopt, om de auto bv nader te onderzoeken of de bestuurder te fouilleren. Er moeten gerede verdenkingen zijn. Dus niet: wij DENKEN dat het niet klopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
quote -- Iemand mag ook geboeid worden als er word vermoed dat die gene bewijs probeert weg te gooie of in te slikken of wat dan ook. -- unquote.
@popeye, Dan praat jij over wapens of drugs.
LeonardN
5 jaar geleden
@popeye Zover ik heb kunnen vinden zijn er geen regels die een mogelijk "meestal" in voorboeien in het VK kunnen verklaren.
De regels om überhaupt te mogen boeien lijken zover ik kan vinden veel op de Nederlandse; ontsnapping- en/of geweldsdreiging.
https://www.npcc.police.uk/documents/FoI%20publication/Disclosure%20Logs/Uniformed%20Operations%20FOI/2013/003%2013%20Att%2015%20of%2015%20Guidance%20on%20the%20Use%20of%20Handcuffs.pdf
2.1.7(i) en (ii) pagina 5
Hoe dan ook moet boeiing gepast zijn en door de agent te verantwoorden. Elke boeiing wordt in het VK gezien als "assault" (aanval 2.1.2 pagina 4) en mag dus niet zomaar zonder rechtvaardiging gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, dat je denkt dat de handboeien in Nederland nooit aan de voorkant zitten, komt omdat deze methode alleen tijdens vervoer van de verdachte gebruikt wordt, en dat zie je dus niet.

Antwoorden (3)

Boeien aan de voorkant geeft de geboeide iets meer vrijheid iets met de handen te doen (slaan bijvoorbeeld).
Deze vraag werd ook op een Engels politieforum gesteld. De consensus was dat het volledig afhangt van de persoon. Als bekend is dat deze gewelddadig is of als de kans groot is dat deze probeert te vluchten, dan zal aan de achterkant geboeid worden.
Aan de voorkant boeien wordt door de Engelsen geassocieerd met behoud van iemands waardigheid. Als je valt, kun je je nog enigszins beschermen. Dus bij een meewerkende arrestant wordt aan de voorkant geboeid.
Toegevoegd op 26 februari 2019 09:46: tekst
SimonV
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
En waarom in nederland niet dan?
SimonV
5 jaar geleden
In Nederland en ook bijvoorbeeld in Amerika is men strenger (en minder respectvol?). Men neemt liever geen risico’s.
https://en.wikipedia.org/wiki/Handcuffs
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De politie gebruikt handboeien aan de voorkant om de verdachte even zittend aan de kant te zetten tijdens het onderzoek of in afwachting van een arrestantenwagen.
Dat even geboeid zittend aan de kant zetten mag in Engeland zelfs met hinderlijke toeschouwers die op het eerste verzoek niet doorlopen.
Als je, zeker in Londen, waarneemt hoe de politie met een arrestant omgaat, dan is er weinig associatie met behoud van waardigheid. Integendeel.
De Britse handboeien zijn stijf en star en zijn de handen en/of armen bij gebruik van de Britse boeien niet meer onafhankelijk van elkaar te bewegen.
De Nederlandse boeien bieden meer bewegingsvrijheid dan de Britse en dat is bij boeien aan de voorkant niet wenselijk.
In Engeland mag preventief (alleen van voren) geboeid worden, als een soort van even parkeren om de omgeving of zijn vervoermiddel te onderzoeken. In Nederland is dat niet toegestaan.
Handboeien gebruiken mag in Nederland alleen als er sprake is van geweld of als de kans groot is om met geweld te worden geconfronteerd. Ook bij vervoer van de verdachte is het gebruik van handboeien toegestaan. Dat gebeurt in Engeland altijd op de rug, in tegenstelling tot boeien bij vervoer in Nederland.
Als in Nederland de verdachte ongeboeid de politieauto instapt, en gebruik van handboeien noodzakelijk wordt geacht, wordt tijdens het vervoer ook wel aan de voorkant geboeid. Zeker bij verdachten in relatie met drugs, omdat dan beter te zien is wat de handen doen (nog snel iets verstoppen of laten vallen bv).
Hoe en of er tijdens het vervoer alsnog geboeid wordt, is voor de omstanders niet altijd duidelijk, aangezien de politie met de verdachte(n) meestal in volle vaart van het toneel verdwijnt en bij voltooiing van het vervoer de boeien direct verwijderd dienen te worden.
Zelfs de Nationale Ombusman Alex Brenninkmeijer, krijgt in een boeiende zaak ongelijk, omdat hij niet op de hoogte is van de feiten en daardoor de regels verkeerd interpreteert.
Hij moet zelfs zijn rapportage wijzigen
https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/reactie_politiekorps_zuid-holland-zuid_d.d._28_juli_2011.pdf
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2018-07-01#Hoofdstuk4
Vanaf art 22 : zie hierboven in mijn antwoord: Ook bij vervoer van de verdachte is het gebruik van handboeien toegestaan. Met vliegtuig naar huis begeleiden valt onder vervoer, dus handboeien aan als hij zich niet koest houdt. Vluchtgevaar is normaal gesproken uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
JoanDArc@ dat klopt niet helemaal, iemand die verdacht word voor bijvoorbeeld fraude, kan ook gewoon worden geboeid ook al is de verdachte niet aggresief. In nederland boeien ze altijd achter en zelden voor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, in Nederland zijn de regels dat alleen van handboeien gebruik mag worden gemaakt als de verdachte agressief gedrag vertoont, zich heftig verzet of de kans (afgeleid van het vertoonde gedrag) agressie verwacht mag worden. Als deze vier verdachten geboeid zijn weggevoerd is dat niet voor de verdenking van fraude, maar van zeer agressief verzet. Als je deze arrestatie bedoelt, één van hen had zich al schuldig gemaakt aan mishandeling.
https://www.politie.nl/nieuws/2018/juli/4/06-zoetermeer-vier-aanhoudingen-van-internetoplichting.html
popeye
5 jaar geleden
JoanDArc@ ook als iemand niet aggressief is mag de politie handboeien gebruiken. Om bijvoorbeeld te verkomen dat verdachten bewijs laat verdwijnen of op de vlucht slaat. Een fraudeur kan bijvoorbeeld de benen nemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook de Nationale Ombudsman heeft al eens een uitspraak gedaan nav een klacht.
Het gebruik van handboeien moet noodzakelijk of naar redelijk inzicht gerechtvaardigd zijn. Voldoende moet vast staan dat klager voornamelijk werd geboeid vanwege de aard van het feit waarvoor hij werd aangehouden in combinatie met zijn verleden van geweldsincidenten.
Het is dus helemaal niet zo dat iemand geboeid mag worden weggevoerd nav alleen fraude.
LeonardN
5 jaar geleden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2018-07-01#Hoofdstuk4 Hoofdstuk 4. Handboeien
Artikel 22 28
1 De ambtenaar kan een persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, ten behoeve van het vervoer handboeien aanleggen. 2 De maatregel, bedoeld in het eerste lid, kan slechts worden getroffen, indien de feiten of omstandigheden dit redelijkerwijs vereisen met het oog op gevaar voor ontvluchting, dan wel met het oog op gevaar voor de veiligheid of het leven van de persoon die rechtens van zijn vrijheid is beroofd, van de ambtenaar of van derden. Wat popeye denk ik bedoelt is dat een geweldloze fraudeur wel geboeid mag worden als de politie voldoende aanleiding heeft dat deze kan of wil ontvluchten. En derhalve de zin uit je antwoord: "mag in Nederland alleen als er sprake is van geweld of als de kans groot is om met geweld te worden geconfronteerd." probeert te verzwakken. Immers er is sowieso een andere reden; ontvluchting. Althans dat denk ik, klopt mijn analyze popeye?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@popeye, iemand in de handboeien slaan omdat hij wel eens papieren kan laten verdwijnen? Dat is natuurlijk onzin, op het moment dat je gearresteerd wordt kun je niet even papieren pakken en deze laten verdwijnen.
Boeien om vluchten te voorkomen mag alleen als er aanleiding in het gedrag van de verdachte is, niet omdat de politie DENKT: die zou wel eens kunnen vluchten.
Ik vind dat mijn antwoord en mijn reacties duidelijk zijn.
In Nederland is het gebruik van handboeien alleen toegestaan als daar gegronde aanleiding voor is (die zijn duidelijk omschreven) en tijdens vervoer.
GoeieVraag is een vraag en antwoordpagina en geen discussieforum.
Hier laat ik het bij
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Ik snap dat de discussie, beantwoorden vanuit JoanDArc gesloten is. Ik wil wel nog aangeven dat ik de minnen niet snap. Het antwoord is correct en goed onderbouwd. In de reacties staan ook tegenstrijdigheden, zoals altijd versus zelden. Dit klopt al niet. Verder weet de staat bij voorbaat al in veel gevallen of boeien wel of niet wenselijk is. Wij als burgers staan hier te ver vanaf, ook als je zelf wel eens tegen de lamp bent gelopen. Je mag jezelf nooit als indicator gebruiken.
LeonardN
5 jaar geleden
@PJJMulder Ik snap dat je de minnen niet direct snapt. Laat ik je mijn min uitleggen (aangezien ik dat uiterst belangrijk vindt).
Ik zie de stelling in de vraag als twijfelachtig, dit antwoord gaat niet per se mee in de stelling noch spreekt deze de stelling tegen.
Ik vind weinig wat antwoord geeft op de vraag. Hoewel dat ook moeilijk is aangezien we niet weten of het waar is wat de vrager stelt. Het antwoord bestaat in mijn ogen uit een reeks stellingen zonder veel bronnen (de bronnen verwijzen niet naar stellingen in het antwoord, behalve hoe een handboei er vaak uitziet in genoemde landen).
Een stelling binnen het antwoord is in mijn ogen sowieso onjuist. (In Nederland mag men ook boeien voor andere redenen dan geweld zie aangeleverde bron wetten.overheid)
Antwoorder staat vrij daar iets of niets mee te doen, kiest om er niets mee te doen, wat op zich prima is, maar dan volgt voor mij iig een min.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In ieder geval bedankt voor jouw uitleg.
Interpreteren van vragen en antwoorden is soms inderdaad knap lastig. Vooral indien de vraag op veel manieren kan worden gelezen. Indien er ook nog 'feiten' in de vraag worden gebruikt die volgens mij ervaringen zijn (hoop dat ik me niet op glad ijs begeef), wordt het al helemaal een vraag die veel verschillende antwoorden kan krijgen.
Ik heb het antwoord in ieder geval anders opgevat (denk ik) dan een aantal anderen. Maar jij hebt het in ieder geval duidelijk gemaakt. Thanks daarvoor!
Vraag:
--Waarom worden verdachten in het VK meestal via de voorkant geboeid en niet via achter?--
Antwoord:
Omdat agenten in het VK het vrij staat om daarvoor te kiezen, vervoer* van een verdachte is een reden om daarvoor te kiezen, of omdat restrictie** geen vereiste is. Blijkbaar kiezen ze in de gevallen dat jij dat ziet meestal daarvoor.

De politie in de VK mag kiezen uit drie methodes om te boeien,
In het kort: (bron2)
-"front stack" (voorkant gestapeld): handig voor vervoer*
-"rear stack" (achterkant gestapeld) : handig voor flexibele mensen die de handboeien wellicht naar voren kunnen brengen
-"rear palms out" (achterkant, palmen naar buiten): meest gebruikt, restrictief** (en dus onhandig met vervoer, hoewel dit wel gebeurt)
Maar er is geen harde regel die bepaalde methodes uitsluit of afdwingt. De agent moet wel het gebruik van boeien kunnen rechtvaardigen aangezien boeien in de VK als "assault" (aanval - bron1: 2.1.2) wordt gezien. Daarnaast wordt ongeveer dezelfde maatstaf als in Nederland gebruikt om boeien te rechtvaardigen ontsnappingsdreiging 2.1.7(i) of geweldsdreiging 2.1.7 (ii).

Vraag:
--In nederland zitten de handboeie nooit aan de voorkant, waarom is dat eigenlijk?--
We kunnen wel stellen dat de Nederlandse politie voornamelijk de voorkeur* lijkt te geven aan boeien aan de achterkant.
De reden daarvoor:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=35822
--Bij een gewelddadige verdachte is boeien aan de achterzijde beter omdat hij zich daardoor aanzienlijk minder goed zal kunnen bewegen en dus zijn handen niet meer kunnen gebruiken voor gewelddadige acties tijdens het vervoer.-- (door SWAT)

Statement:
--Ik zie vaker dat de engelse politie dat anders doet dan in nederland.--

Dat kan, ik weet niet wat jij ziet.
Het zou kunnen zijn dat je observatie juist is, maar er zijn geen (te vinden) regels die dit verschil dan verklaren.
Wat wel zou kunnen is dat de Nederlandse politie tijdens instructies het advies krijgen (bijna) altijd op de rug te boeien, waar bij agenten in het VK deze keuze open(er) wordt gelaten.
*Ook is het mogelijk dat er een instructie kan zijn dat alle agenten in geval van agressie achter zouden moeten boeien, ik kan hier echter geen bewijs voor vinden. Als dat wel zo is dan is je observatie daar natuurlijk een logisch gevolg. Als het in de VK een vrije keuze is, en in NL instructie > meer voor in VK dan in NL.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nogmaals, in dit antwoord zitten absolute misleidende gedeeltes:
Alleen deze al:
- Wat wel zou kunnen is dat de Nederlandse politie tijdens instructies het advies krijgen (bijna) altijd op de rug te boeien, waar bij agenten in het VK deze keuze open(er) wordt gelaten.-
is absoluut onjuist.
Zoals ik al in mijn reactie stelde bij het antwoord dat jij verwijderd hebt en nu opnieuw plaatst: mijn kennis over het gebruik van handboeien is iets meer dan van jou (althans dat mag ik hopen)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In Nederland aan de voorkant alleen bij vervoer. Maar niet omdat de politie vrij is om te kiezen. Zowel in Nederland als in Engeland is de politie gebonden aan de wettelijke regels en richtlijnen. @popeye, wat je denkt (op te maken uit je vraag: Waarom worden verdachten in het VK meestal via de voorkant geboeid en niet via achter? ) is dus niet juist.
De Engelse en Nederlandse regels en richtlijnen, verschillen, dat is juist.