wat is de functie/taak van de Lord Chancellor in Engeland?

ik las ergens dat vele functies heeft, ook die van opperrechter, hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet meer het geval.

Tot de grondwetswijzing van 2005 had de lord chancellor (in het Engels met hoofdletters) grote juridische en wetgevende macht. Hij was voorzitter van het Hogerhuis en hoofd van de rechterlijke macht in Engeland en Wales. Ook was hij een rechter van het juridische comité van het Hogerhuis (de hoogste rechtbank van het Verenigd Koninkrijk) en voorzitter van het hooggerechtshof voor Engeland en Wales.

De lord chancellor is nu verantwoordelijk voor het grootzegel van de Britse monarch. De titel is echter geen puur ceremoniële sinecure maar draagt echte verantwoordelijkheden. Zo ziet de lord chancellor toe op het functioneren en de onafhankelijkheid van de rechtbanken. Ook speelt hij een belangrijke rol bij benoemingen in de Anglicaanse Kerk en is hij een van de vijf personen die gezamenlijk kunnen besluiten dat de monarch niet langer in staat is tot regeren.

De lord chancellor is een post in het Britse kabinet. Sinds 9 mei 2015 is de Britse minister van Justitie Michael Gove lord chancellor van Groot-Brittannië.
SimonV