Zijn de begrippen "links" en "rechts" in de politiek nog wel bruikbaar?

Toen ik op school maatschappijleer had was het tamelijk duidelijk wat links was en wat rechts. Links was voor over gelijkheid, emancipatie en vrijheid. Rechts wilde alles bij het oude laten, was voor orde en gezag, voor de NAVO en het kapitaal.
Maar wat betekenen die begrippen nu nog? Zijn ze eigenlijklnog wel bruikbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

er is inderdaad sprake van een vergaging of verandering van de term, klein rechts bijvoorbeeld is voor de helft al niet meer bruikbaar. daarbij is rechts en liberaal niet hetzelfde maar word dat niet altijd goed gescheiden.

de pragmatishe inslag sinds fortuyn maakt het mijn inziens nog moeilijker lijnen te trekken. je kan wilders heel rechts vinden maar zijn standpunten tav dierenrechten neigen weer meer naar links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja opzich vallen ze nog te gebruiken.

ik heb altijd geleerd: rechts is antibuitenlander en links is iedereen gelijk (beetje extremistisch maar zo is het mij geleerd) en op zich word er nog best wel veel links en rechts gebruikt in mijn oomgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat waar is, dan zou een buitenlander nooit rechts kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
technisch gezien niet omdat hij moeilijk ertegen kan zijn dat buitenlanders in NL wonen tenzij het een al generatie lange in Nederland wonende buitenlander (binnenlander dus) is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat rechts anti-buitenlander is. Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik denk wel dat rechts zich meer richt op een wat beter geregisseerde integratie.
Ja maar dan: Hoe rechtser, hoe 'socialer en hoe linkser hoe 'liberaler'.
Maar volgens mij zijn nu de grote partijen in het midden, met een 'neiging' naar links/rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch een verschuiving...?